Hej,
Jag är intresserad av en obebyggd tomt som ligger i samlad bebyggelse men utan detaljplan.
Har läst lite på detta forum och på nätet i övrigt för att försöka förstå hur det fungerar. Som jag förstår det så innebär att det inte finns detaljplan att bygglov inte godkänns per automatik, utan det bedöms om det är lämpligt att bygga på platsen vid själva ansökan.
Man kan också söka förhandsbesked som då i princip bara bedömmer tomtens lämplighet att bebyggas. Är detta rätt uppfattat?
Jag har också läst någonstans att om en avstyckning gjorts så har kommunen redan gjort en bedömning att det går att bygga på platsen. Stämmer det?
Men hur går jag då lämpligen tillväga när jag ska köpa tomt utan detaljplan? Man vill ju inte köpa en tomt som man sen inte får bygga på...
Till saken hör också att tomten är relativt otillgänglig och platsen där man skulle vilja bygga ligger uppe på ett berg.
Som jag förstått bygglagen så måste ett hus som uppförs vara tillgängligt från parkeringen till ytterdörren, om det är rimligt att bygga så.
Jag är inte säker på att man kan få upp en bil till ytan där huset ska så. Om man inte får det blir det lång backe/trappa upp till huset.
Går det att säga något i förväg hur sådana bedömningar brukar/ska göras?
 
1. När du köper tomten så skriver du in ett villkor att du kommer få ett positivt förhandsbesked inom 6 månader tex.
2. Tillgängligheten är oftast inga problem, antingen går det att lösa eller så är tomten inte ok för permanentboende. Då kan du fortfarande bygga ett ”fritidshus” eller få ett ok från kommunen för ett avsteg.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.