Behöver lite råd och synpunkter.

Vi har hittat en tomt här i stan, i ett 'gammalt' bostadsområde, med ett gammalt ruckel till hus på. Huset (1 rok) är förmodligen inte beboeligt, tror till och med det saknas varmvatten.
Vi skickade ett brev till ägaren, som inte bor här i närheten, och frågade om vi fick köpa den, och fick ett brev tillbaka idag att den är till salu, för taxeringsvärdet 500 000kr.

Hur funkar det om man köper en tomt som det redan står ett hus på, med avlopp och allt (förmodar jag) redan draget till tomten? Vad bör man tänka på?

Ang priset så tycker vi att det är en aning i överkant. En tomt från kommunen kostar ca 180 000kr + anslutningsavgift. En liknande tomt (som den vi tittat på) i närheten av 'vår' tomt men med endast ett gammalt garage på, såldes för ett tag sen för ca 350 000kr.

Tanken är alltså att vi, om vi lyckas pruta ganska rejält, köper tomten, river huset och bygger ett nytt istället. Vill veta allt ni kan komma på som är relevant att tänka på. :)
 
Rivningslov och bygglov till att börja med..
 
Det kan ju vara lämpligt att kolla så att ni FÅR bygga nytt på tomten. Min svåger köpte en tomt för ett par månader sedan, men fick inte bygglov, för nära flygplatsen... Det finns massor med "nya" och "renoverade" hus i området, trots detta var det tvärstopp. Det slutade med 10% avdrag och köpet gick tillbax. Känns som om just den tomten "råkat ut" för det tidgare. Inte så dumt att få in 75000kr! 2 ggr om året, som ägaren till tomten verkar ha som affärside´.

Alltså: kolla så att det finns ngn verklig potential, innan ni bestämmer er.
mvh
Greenbay
 
Det finns ju till och med ett särskilt namn för det: förhandsbesked. Det är alltså det ni får börja med att söka.
 
Kan man söka förhandsbesked på rivningslov också? Så man får bygga, men inte riva, det vore ju tråkigt... :)
 
Tack så mycket för era tips!

Vad kan det kosta att riva ett litet hus tror ni? Går det göra själv?
Tyvärr tror jag det är eternit utvändigt.

Samma sak med om man vill fälla träd, hur stor summa är det?

Och vad tror ni om anslutning till vatten och avlopp? Får man betala det igen, för det borde ju redan vara framdraget i och med att det står ett hus där nu. Dock saknas ju både varmvatten och dusch i huset.
 
Koll upp med kommunen att det verkligen finns VA anslutet, så att det inte är en egen brunn. Finns det VA så ska du inte behöva betala anslutningsavgift igen (däremot kommer det förstås att kosta att dra nya ledningar från anslutningspunkten till det nya hus ni tänker bygga).

Att riva ett litet hus själv skulla jag bara ge mig på om jag hade en grävskopa. Det dyraste blir nog i vilket fall som helst att ta hand om rivningsmaterialet och forsla bort det. Nu gissar jag bara, men jag skulle räkna på minst 100 000 för att låta riva och forsla bort ett hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.