Hej!

Det är så att jag är intresserad av att köpa en tomt för att sedan bygga ett hus. Info från mäklaren är att det växer lite träd på tomten, småbuskar samt att den sluttar ca 1 m från trottoarkanten och sen planar ut mot grannes (säljarens) tomt. Vet att det är supersvårt att säga exakt, men skulle någon kunnig kunna ge mig ett ungefärligt pris på vad det skulle kosta att förbereda tomten inför bygge? Och hur brukar man lösa det med sluttning, L-stöd?

Har två bilder, hoppas att man kan se något...
Lummig tomt med små träd och buskar som visar en lätt sluttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obebyggd tomt med små träd och buskar längs en trottoarkant som sluttar svagt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Stod i samma situation i höstas. Ringde 3 markentreprenörer och bad om offerter för att rensa växter och förbereda för grund.

Efter jag fått offerterna köpte jag tomten och kontrakterade den mest prisvärda.
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
harry73
Diskutera med säljaren hur ni löser höjdskillnaden innan ni skriver på och behöver ni bygglov för mur kan ni skriva in det som klausul
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
B bibliotekarien skrev:
Stod i samma situation i höstas. Ringde 3 markentreprenörer och bad om offerter för att rensa växter och förbereda för grund.

Efter jag fått offerterna köpte jag tomten och kontrakterade den mest prisvärda.
Tack för tipset! Ska göra det.
 
harry73 harry73 skrev:
Diskutera med säljaren hur ni löser höjdskillnaden innan ni skriver på och behöver ni bygglov för mur kan ni skriva in det som klausul
Tack för svar!!!
 
Att ändra markhöjd kan kräva marklov, kolla med din kommun vad som gäller! Det är ofta fördelaktigt att bygga så högt man kan/får, beroende på massor av olika förutsättningar förstås men generellt så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.