Lite bakgrund: Vi är en familj som vill bygga hus. Problemet är att vi är väldigt begränsade vart vi kan tänka oss att bo. Vi bor i ett mindre kedjehus i ett villaområde i en mellanstor stad och vi vill ha större boende. Vi kan inte tänka oss att byta stadsdel.

Problem nr 2: Här finns inga planlagda/avstyckade tomter till salu. (Men det finns i andra stadsdelar).

Men! Nu har vi hittat en "bortglömd" markyta som åtminstone jag anser som lämplig för ändamålet. Kommunen äger marken.

Fråga: Hur går jag till väga för att få saken prövad? Alltså, för att få ett besked om det är möjligt att köpa loss marken för att bygga hus där?

/Hjulle
 
Du behöver göra följande:
Kontakta kommunens exploateringsenhet för att se om de skulle vara intresserade av att sälja marken sett till vad de vill göra med marken och området. Vill de avyttra en del av marken behöver du söka ett förhandsbesked för ditt hus så att kommunen kan ta ställning till om platsen är lämplig att bebygga eller om det finns hinder enligt miljöbalken eller plan- och bygglagen.

Har du ett positivt förhandsbesked och kommunen är intresserade av att sälja så vet du att du kan köpa loss marken och att du kan bygga ett hus där.
 
Redigerat:
Tack för svaret, Tänka!

En grej jag funderar över är om den aktuella marken måste erbjudas allmänheten, typ erbjudas de som står kommunens tomtkö. Eller om man kan få "första tjing" genom att vara den som "hittar" marken och därmed initierar ärendet?

Men här kanske det skiljer sig åt mellan olika kommuner?

/H
 
Du ska nog inte fråga i allafall, kommer de på det själva får du hantera det därefter men väck inte den björn som sover.
 
  • Gilla
Hjulle
  • Laddar…
Det kan skilja sig från kommun till kommun, men jag tror inte att en kommunal tomtkö skulle utgöra ett hinder.

Tomtkön erbjuder normalt villatomter i de områden där kommunen har detaljplanelagt så att det redan finns färdiga avstyckningsbara eller avstyckade villatomter som kommunen är intresserad av att förmedla till medborgarna. Tomtkön innebär en viss säkerhet - kommunen ska redan ha gjort allt förarbete med undersökningar, utredningar etc.

Men du behöver inte ta upp den eventuella tomtkön i din kontakt med kommunen, utan sänd över en karta där ni visar var ni är intresserade av att köpa mark, hur mycket och kolla förutsättningarna. Svaret kan ta tid, då de ofta kollar upp saker först om det inte är en bit mark som redan har tittats på tidigare.

Men kom ihåg att det är skillnad på om kommunen är beredd att sälja (via förfrågan hos exploateringskontoret), och om kommunen bedömer att det är lämpligt att bygga hus på platsen (via förhandsbeskedsansökan som normalt behandlas av bygglovenheten).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Den marken jag har i åtanke är inte avstyckad och planerad, utan mer ett skogsparti bland redan befintliga hus.

Det blir till att ta kontakt med exploateringskontoret! Ska bli spännande att prata med kommunen för att få en spontan respons på planerna i alla fall!
 
Puff!

Hur har det gått med tomten? Har ni fått besked om ni får köpa av?

Vi har också hittat en tomt i våran kommun i tätorten som vi vill köpa. Ska åka och prata med dom men kommer väl antagligen inte gå.....
 
Kolla först eventuell detaljplan, inte ovanligt att sådana bitar kan vara planerade som grönområden.
 
Den ytan vi har tittat ut ligger idag i ett såkallat parkområde som är i behov av upprustning som kommunen skriver...har läst runt på deras hemsida och tydligen så är denna park kvalificerad som extra viktig för det området då den uppfyller mjuka värden i området. Men! Att stycka av två tomter skulle inte skada enligt min åsikt. Dela blir det två nya tomter och parken kan fortsatt finnas kvar som ett stort grönområde.
 
Låter som en rejäl uppförsbacke, det kommer att krävas en detaljplaneändring då.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Kolla först eventuell detaljplan, inte ovanligt att sådana bitar kan vara planerade som grönområden.
Ja, detta borde vara första steget, alltså att kolla med kommunen vilka planbestämmelser som gäller för den mark som tomten ligger på. Om tomten i detaljplanen (antar att den ligger inom eller intill tätbebyggelse) är reserverad för t.ex. rekreationsändamål, behövs en detaljplaneändring. Det är en dyr och tidskrävande process för kommunen, innebär samråd m.m.. Men man kan alltid aktualisera frågan hos Stadsbyggnadskontorets exploateringsavdelning eller motsvarande. Politiker kan också uppvaktas, med risk att det blir tydligt att man talar i egen sak. Då kan de svalna eller svänga.

Det är inte möjligt att tinga en tomt i detta skede, det är ju inte ens en tomt ännu. Man får noggrant bevaka planprocessen, om en sådan krävs. Sen får man hålla sig framme när tomter i området bjuds ut, endera via kommunen eller via någon exploatör. I det senare fallet är det ofta i kombination med ett specifikt hus, eller typ av hus.
 
Dags: Sorry, såg inte att du frågade hur det gått förrän nu...

Har varit i kontakt med kommunen. Först telefonsamtal och sen mejl. Skickade med en ganska snygg karta där jag markerade upp förslag på hur två tomter kan styckas av. Exploateringsansvarige lät intresserad, han (med flera) skulle se över det hela och bad mig ställa mig i tomtkö, eftersom det var där tomterna hamnar om det blir aktuellt. Nu har jag väntat ett tag och tänkte ta ny kontakt inom kort.

Jag återkommer vid besked!

/H
 
Det troligaste i en situation som den Hjulle och Dags beskriver, och det rimligaste, är väl att kommunen auktionerar ut byggrätterna till högstbjudande exploatör. Färdiga bostäder, alternativt tomter med entreprenadavtal gällande specifikt småhus, bjuds sedan ut av fastighetsmäklare på den lokala bostadsmarknaden - till högstbjudande. Det är så det i regel går till - och ska gå till. Det kan finnas flera som vill bo på de där tomterna. Jag förutsätter här att det finns byggrätter för småhus i gällande detaljplan.
 
Tänka skrev:
Det kan skilja sig från kommun till kommun, men jag tror inte att en kommunal tomtkö skulle utgöra ett hinder.

Tomtkön erbjuder normalt villatomter i de områden där kommunen har detaljplanelagt så att det redan finns färdiga avstyckningsbara eller avstyckade villatomter som kommunen är intresserad av att förmedla till medborgarna. Tomtkön innebär en viss säkerhet - kommunen ska redan ha gjort allt förarbete med undersökningar, utredningar etc.

Men du behöver inte ta upp den eventuella tomtkön i din kontakt med kommunen, utan sänd över en karta där ni visar var ni är intresserade av att köpa mark, hur mycket och kolla förutsättningarna. Svaret kan ta tid, då de ofta kollar upp saker först om det inte är en bit mark som redan har tittats på tidigare.

Men kom ihåg att det är skillnad på om kommunen är beredd att sälja (via förfrågan hos exploateringskontoret), och om kommunen bedömer att det är lämpligt att bygga hus på platsen (via förhandsbeskedsansökan som normalt behandlas av bygglovenheten).
Begreppet "tomtkö" luktar femtiotal. Det finns väl ingen kommun som har någonting sådant, nu? Vill man köpa en tomt, oavsett i vilken kommun, är det nog bäst titta in på Hemnet, möjligen Blocket. Det är där tomtkön finns numera. Utgångspunkten är kommunallagen. Den direkta orsaken till att kommunerna avskaffade tomtköerna var att det blev för dyrt för dem, särskilt de medelstora eller mindre, att administrera en tomtö, som inte kan misstänkas gynna vissa särskilt företagsamma och förslagna kommuninnevånare. Numera bjuds praktisk taget alla villatomter, i nästan alla kommuner, ut via kommersiella, icke kommunala kanaler. Så säkerställs bäst och billigast att kommunen inte kan anklagas för att gynna/missgynna enskilda invånare.
 
Redigerat:
Det finns fortfarande tomtköer i många kommuner. Kanske inte är så vanligt i t.ex. Stockholmsområdet och i de minsta kommunerna (där ingen bygger) men annars finns det. Du kan bara köpa om kommunen och dess exploateringskontor vill sälja. Det går inte att ta någon sådan fråga vidare eftersom det inte finns lagar att någon måste sälja det de äger...

Det är som hjulle säger, en rejäl uppförsbacke! Finns det tomtkö och en detaljplan för bostad kommer de att lägga ut dessa i tomtkön för "lika behandling". Troligtvis är det något krux med dessa. Det kan vara att kommunen efteråt har sett att området behövs som parkmark trots att det är planlagt för bostad eller att man har hittat fornminnen, "rödalistade arter" eller föroreningar m.m. Det är nog också så att det område du har tittat ut är planlagt för annat än bostad. Är det allmänplats, park spelar det ingen roll om du tycker att det går att placera två tomter på ytan. Skulle det gå måste det först till en detaljplaneändring för att ändra ändamålsanvändningen till kvartersmark, bostad. Finns det då tomtkö är du tillbaka på ruta ett igen, de läggs till tomtkön.

Även om du hittar en markbit som inte är planlagd men som ligger nära planlagt område kommer kommunen kräva en detaljplan och inte ge ett bygglov utan det.

Det första att göra innan du lägger ner för mycket arbete är att höra med kommunen eller titta på hemsidan och se om de använder sig av tomtkö. Gör de det är det egentligen kört för dig att få en tomt i det specifika området (under förutsättning att det finns en kö i tomtkön... ;) )

Men hoppas att det går bra för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.