Vi har en tomt i ett stugområde med utsikt över vattnet. Ett örnnäste. Det är ganska brant, lite stenigt och ganska otillgängligt ner till vattnet. Vi äger halva branten, men biten närmast vattnet, ett par 1000kvm, och stranden äger kommunen. Nu gäller allemansrätt fram tills att området är detaljplanerat. Den strandremsan och halva branten som nu tillhör kommunen har en gång tillhört vår tomt för många år sedan.Vi vill återskapa det ursprungliga och vi har inte för avsikt att bygga något nytt, annat än brygga kanske (som övriga grannar redan har). Det är alltså inte en orörd strand.


  • Vad är bäst, att uppvakta kommunen nu eller efter det är detaljplanerat om ett par år?
  • Hur stor är sannolikheten att en otillgänglig och ganska svårbebyggd sjötomt exploateras av kommunen?
  • Hur går man tillväga för att lyckas? Sakkunniga etc.
  • Vad är en rimlig prissättning, hur resonerar man?

Alla praktiska tips tas tacksamt emot!
 
Uppvakta kommunen nu. Men allemansrätten gäller väl även i detaljplanerat område. Det är väl det luddiga begreppet "hemfridszon" som inskränker allemansrätten. I princip fram tills det är bebyggt alltså.

Underförstått så låter det som ni vill ha mindre genomfart i området?
 
  • Gilla
Fröken Ek
  • Laddar…
Tack för svar! Ja det stämmer delvis, vill ha lugnet. Hemfridzon? Måste kolla upp det!
 
Ni skall absolut uppvakta...

Sen om det går eller inte är nog lite avhängigt av huruvida där är strandskydd eller ej... Här hade vi aldrig sålt strandremsan (jobbar som exploateringschef).

Värde finns massa olika modeller för, men marginalvärdet kan du grovt beräkna genom att ta ditt tax.värde (mark) multiplicera med 1,3 dividera med din tomtarea och där har du ett kvadratmeterpris som kan anses vara en måttstock ;-)
 
Jag tror vidare att om du ska ha någon chans att lyckas så behöver du väldigt välgrundade argument. Vilka som kan "bita" har jag dock tyvärr ingen aning om. Men jag tror att det som JothaR ger professionellt uttryck för sannolikt kan appliceras generellt. Men det räcker ju med ett undantag.
 
Enligt nutida standard för detaljplan inom strandskyddat område bereder man allmänheten tillträde genom att lägga in gångstig parallellt med stranden. Ett gott argument för TS plan skulle kunna vara att sådan gångstig ännu inte finns, och att man genom fastighetsregleringen och en sådan planbestämmelse ökar allmänhetens tillgång till stranden.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Om det är så att dina grannar äger fastigheterna ända ner till vattnet och där har bryggor, så borde det också vara något som kan räknas som en fördel för er - det blir ju ännu svårare för kommunen att anlägga någon framtida strandpromenad ju fler privatägda tomter det är, och då blir "er" strandremsa mindre intressant för dem att ha kvar.
 
Hej och tack för alla svar! Kommunen har arrende på ena sidan vår tomt och privatägt på andra sidan. Men som sagt på bägge sidor är det ytterst sjönära fastigheter med bryggor på respektive sida. Dessutom är sluttningen mycket otillgänglig och brant med stora stenar. Vill undersöka hemfridszon vidare, lite luddigt. Skulle även vilja tala med sakkunnig innan man uppvaktar kommunen. Tips vart man vänder sig?
 
Är programsamrådet redan genomfört? I annat fall får alla sakägare möjlighet att lämna yttrande i samband med detta.
 
b8q skrev:
Om det är så att dina grannar äger fastigheterna ända ner till vattnet och där har bryggor, så borde det också vara något som kan räknas som en fördel för er - det blir ju ännu svårare för kommunen att anlägga någon framtida strandpromenad ju fler privatägda tomter det är, och då blir "er" strandremsa mindre intressant för dem att ha kvar.
Min erfarenhet är att de tänker precis tvärtom. Att i och med att det är det som är kvar så är det intressant.

Jag är mycket mer inne på Billy Bavers linje. Om de skall få igenom en sådan här affär så bör de locka med något som är intressant för kommunen, exempelvis ökad tillgänglighet.
 
Innan man egentligen kan spekulera i frågan så måste man ha lite mer information...

Finns det detaljplan?
Pågår detaljplanearbete?
Är strandremsan strandskyddad?

Har du koll på hur förutsättningarna är?

När du nämner att kommunen arrenderar så förutsätter jag att det är kommunen som äger och i sin tur arrenderar ut till privatperson? Är det något bruksarrende eller bostadsarrende?
 
Tänkte visst lite fel där... Stugområdet var visst detaljplanelagt såg jag...
 
Hej igen,

nej det är inte detaljplanerat än, om ett par år hela tomten är strandskyddad, alltså både vår egen som vi äger som når till halva sluttningen, och resten som kommunen äger nedanför ink. strandremsan
arrendet är bostadsarrende tror jag, en liten stuga vid vattnet bredvid oss (men som vi inte ser) som hyrs direkt av kommunen.

Det är allt jag vet!
 
Jugend skrev:
Om de skall få igenom en sådan här affär så bör de locka med något som är intressant för kommunen, exempelvis ökad tillgänglighet.
Jag tror att det bästa helt enkelt är att fråga kommunen vad de vill uppnå, och sedan försöka hitta ett upplägg som passar er båda. Kanske att ni går med på ett servitut för en gångväg längs vattnet eller liknande?
 
Pelpet har alldeles rätt i att man först som sist ska ta reda på kommunens avsikter. Därav min fråga om programsamrådet redan är spikat.

Strandskydd gäller säkerligen redan nu innan området är detaljplanelagt. Den stora skillnaden blir att planbestämmelserna medför en "standardiserad" dispens från strandskyddet. Därför blir det avgörande hur länsstyrelsen ställer sig till kommunens avsikter. Kommunen är alltså inte riktigt lika suverän planmonopolist som annars.

Exempelvis tror jag det kommer att ställa sig mycket svårt för TS att anlägga ny brygga, där idag ingen finns. Länsstyrelserna verkar nämligen för att, så långt det är möjligt, befria våra stränder från enskilda anläggningar i strandlinjen. Nybyggen nobbar man helt, och när när man detaljplanelägger områden som det aktuella överväger man alltid möjligheten att försöka mota in ägarna till befintliga bryggor i någon sorts "bytesaffär", där alla samsas i en större gemensam privathamn.

Kommunens markbitar och andra avtal i programområdet kan bli värdefulla verktyg för att driva fram planen och få den genomförd. Därför kommer kommens fastighetskontor troligen att avvisa anbud om köp tills detaljplanen är fastställd. Först den dagen blir det också möjligt att säga något om dess ekonomiska värde, och som alltid är det säljaren exklusivt som bestämmer om affären blir av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.