Hej

Vi har en intilligande tom som det inte är byggt på och heller inte ska byggas på . Finns det någon här som har exempel på scenario där man fått köpa loss en bit av denna obebyggliga tomt av kommunen för att öka sin egen tomtarea? Vi pratar om ca 50-100m2. Inga andra hus i anslutning till tomten i fråga (inte heller vår för den delen...)

Anl till att jag inte ringer kommunen direkt är att vi idag nyttjar lite av denna tomt (och har så gjort i ca 50 år) så jag vill inte riktigt väcka en sovande belarus!

Tacksam för svar
 
finns det en detaljplan för området och vad står i den att området skall vara.

annars över lag så är det förrättningskostnaderna från lantmäteriet som är den kostnaden som man inte vill ta för en så liten bit tomt (kan jag tycka)... 5 siffrigt iaf.
 
MagicFingers skrev:
finns det en detaljplan för området och vad står i den att området skall vara.

annars över lag så är det förrättningskostnaderna från lantmäteriet som är den kostnaden som man inte vill ta för en så liten bit tomt (kan jag tycka)... 5 siffrigt iaf.
Nej inte detaljplanerat. "Bonnvischan"

Kan du berätta mer om förrättningskostnader?
 
En annan tanke.... Skulle man kunna göra ett servitut med kommunen?
 
det är nog lättare fråga lantmäteriet vad dom har för taxa för dagen, min fastighet sålde en del av sin 111kvm till grannen -98, och då fick dom betala 15k

du är nog ute efter att arrendera den delen av tomten, men det får du fråga kommunen om vad dom kan tänkas ta, jag har läst (för gbg) kommun att dom vill ha 25-50/kvm och år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.