Hur mycket lönar det sig att köpa stock á ca 200 cm, jämfört med att köpa färdigkluvet? Jag har motorsåg och en mindre vedklyv, och tänker att det hur som helst kan vara en trevlig uppgift så snart det blir vår. Men vad kan det skilja i pris? Har en kamin för trivseln skull.
 
Köpt långved (3 m), senast 3 år sedan, för ca 23 000 (ved + transport). Då får jag det som ryms på en timmerbil med släp (3 travar, kanske 30 - 35 ton?). Transporten är en väsentlig del av kostnaden. Svårt att säga exakt hur mycket det blir av det för att jämföra med om jag köpt färdigklyvd men vedförrådet blev fullt iaf... Billigare än att köpa färdigkluven ved blir det säkert men det är en del jobb och det tar tid. Se gärna till att få ved som inte är alltför grov, annars blir det tungjobbat. Sen krävs det ju lagringsmöjlighet. Beroende på trädslag så kan veden bli sämre (ruttnar) om den inte klyvs samma säsong (björk med barren kvar tex).
 
  • Gilla
Pilla58
  • Laddar…
Det är ju jättesvårt att svara på. Beror ju helt på diametern på stocken exempelvis och skillnaden mellan priset per färsk kluven kubik och priset på stockar.
 
A
Pilla58 Pilla58 skrev:
Hur mycket lönar det sig att köpa stock á ca 200 cm, jämfört med att köpa färdigkluvet? Jag har motorsåg och en mindre vedklyv, och tänker att det hur som helst kan vara en trevlig uppgift så snart det blir vår. Men vad kan det skilja i pris? Har en kamin för trivseln skull.
Det blir dyrare än att köpa färdig ved.
För hanteringen blir mer krävande..
Men däremot 4m längder och kapa på mitten får du för ca 250-350 kr per m3.
Så ungefär halva priset mot färdigt..
 
G gårdsnissen skrev:
Köpt långved (3 m), senast 3 år sedan, för ca 23 000 (ved + transport). Då får jag det som ryms på en timmerbil med släp (3 travar, kanske 30 - 35 ton?). Transporten är en väsentlig del av kostnaden. Svårt att säga exakt hur mycket det blir av det för att jämföra med om jag köpt färdigklyvd men vedförrådet blev fullt iaf... Billigare än att köpa färdigkluven ved blir det säkert men det är en del jobb och det tar tid. Se gärna till att få ved som inte är alltför grov, annars blir det tungjobbat. Sen krävs det ju lagringsmöjlighet. Beroende på trädslag så kan veden bli sämre (ruttnar) om den inte klyvs samma säsong (björk med barren kvar tex).
Är det barr kvar på björken ska med nog dra öronen åt sig :)

PS. Förstår att det skulle stå barken
 
A
S S_B_O skrev:
Är det barr kvar på björken ska med nog dra öronen åt sig :)

PS. Förstår att det skulle stå barken
högg med en kille från Stockholm..
När han frågade virkesköparen en dag..
-du, om de vita granarna skall barkas då slutar jag.. :crysmile:
han hade barkat vart enda träd han fällt..
Det hade han läst att man gjorde.
Ska nämna att snön gick upp till knäna.. :surprised:. :crysmile:
 
  • Haha
S_B_O och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.