Jag har en tio år gammal biltema 7tons vedklyv som med åren blivit allt svagare. Jag misstänker att packningarna i alla ventiler och pumpen givit upp så att det inte är tätt längre och därför tappar tryck. Efter tio år får den nog anses vara förbrukad.

Den har ett par negativa sidor som jag vill komma ifrån
  • Designen är dålig då det skapas onödigt mycket friktion mellan tanken och den del som puttar veden mot kniven. Så pass mycket friktion att det går märkbart lättare när maskinen oljas ordentligt.
  • Den tar mycket plats
  • Vingligt att balansera övergrova vedbitar <30cm
  • Släden stannar för långt från kniven


Biltema 7-tons vedklyv med synliga slitagedelar och pilmarkering som visar friktionsområdet mellan tanken och vedtrycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fundering är att istället ersätta den med en stående maskin istället. Vilket jag tänker löser samtliga problem med den gamla maskinen. Det enda jag funderar över är hur den hanterar riktigt grova vedbitar. Kan det blir vingligt att langa upp en kubbe som är 50-60cm grov? Är bordet för kort kanske den faller utåt när den är kluven.

Den här klyven finns från flera leverantörer och är antagligen en brandad kina klyv. Den ser ok ut förutom att handtagen som håller veden bara är fästa i underkant och därför böjs lätt. Jag provklämde på julas demo ex och lycklades bocka den!

AL-KO vedklyv med synlig friktion mellan tank och vedtryckardel markerad med rosa pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars verklar det rätt klent med stående vedklyvar jämfört med de mycket vanligare liggande. Är det någon som använt och har något att säga om stående vedklyvar?

Veden som ska kapas upp är ca 5m3 per år i 25cm klabbar. Träden är tyvärr ofta gran eller tall och grova,uppemot 50-60cm i den tjockare delen av stammen
 
Åsa Lund
Vad kostar det att hyra en vedmaskin/processor en dag per år. Fem kubik hinner du med på en förmiddag med en sån maskin. Och så tar det ingen plats alls att förvara maskinen i förrådet
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Det tar mig en halv dag att hämta och en halv dag lämna en vedprocessor. Så den måste hyras minst två dagar. Då måste jag stå och köra ved en heldag. Dessutom har jag inte hittat någon som gör vedträn små nog att passa i min lilla kamin. Med en egen klyv kan jag köra en stund då och då när jag har tid över eller det regnar.

Att hyra en vedprocessor verkar kosta ca 1500/dag +transport så att köpa en betalar sig på två till tre år.
 
Har du kollat olja och ev. bytt i din nuvarande klyv?
 
Åsa Lund
Det var synd att det är så långa avstånd hos dig.
Gör så som Anders säger och kolla hydrauloljan
 
A AndersS skrev:
Har du kollat olja och ev. bytt i din nuvarande klyv?
Oljan är påfylld så jag tror att det är hydrauliken som spökar, en så gammal klyv är det knappt värt att byta delar på om de ens går att få tag på.
 
Redigerat:
Nu är tillslut en vedklyv inköpt. Det blev en stående från hornbach på 8 ton. Har kör ett par timmar och har ännu inte hittat någon bit den inte klarar. Testade för skojs skull att sätta kniven tvärs över ett par riktigt grova kvistar och det var inga problem att klippa av dem.

Stående orange vedklyv på 8 ton från Hornbach, modell ATIKA ASP 8 N, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.hornbach.se/shop/Vedklyv-ATIKA-ASP-8-N-2-8ton/10165497/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Nu är tillslut en vedklyv inköpt. Det blev en stående från hornbach på 8 ton. Har kör ett par timmar och har ännu inte hittat någon bit den inte klarar. Testade för skojs skull att sätta kniven tvärs över ett par riktigt grova kvistar och det var inga problem att klippa av dem.

[bild]

[länk]
Är du nöjd med ditt köp? Vad tycker du om tvåhandsgreppet?
 
T toolman77 skrev:
Nu är tillslut en vedklyv inköpt. Det blev en stående från hornbach på 8 ton. Har kör ett par timmar och har ännu inte hittat någon bit den inte klarar. Testade för skojs skull att sätta kniven tvärs över ett par riktigt grova kvistar och det var inga problem att klippa av dem.

[bild]

[länk]
Bra köp! Kvaliteten kan jag inte säga något om, men handhavandet är riktigt bra och enkelt. Mycket bättre design när man hugger upp mindre mängder som 5-15 kubik per år. Mindre mängder mindre maskin, större mängder effektivare maskin.
 
Går det reglera kniven så den inte går hela vägen, såg en video med en motsvarande HL730 (ser ut som samma maskin under annat märke) och de körde hela längden, otroligt långsamt. Ska skaffa en ny klyv därav frågan.
 
Det går att reglera hur högt kniven går uppåt genom en pinne som går att låsa på olika höjd. Pinnen kommer sticka upp lika mycket över maskinen som du hindrar den att lyfta. Det går inte att ställa hur långt ner kniven går. Jag har istället reglerat det med att ha en bräda eller två under riktigt kvistiga klabbar så att kniven går hela vägen till botten av vedträt.

De två orangea vedhållarna med sina pinnar som ska hålla veden har jag tagit bort. De var ivägen när jag kapar mina stockar som är ca 40cm grova.

Tycker att tvåhandsgreppet är ok men det skulle vara smidigare med fotpedal. Inser dock hur dåligt det vore för mina fingrar så jag har lärt mig leva med det.

Kan försöka komma ihåg att göra någon liten film i helgen.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
A
K Klabbarparn skrev:
Kikar lite på Biltemas 230v, 6t-variant… någon som vill och kan yttra sig om den?

[länk]
mycket att klyva?
 
Maskintok skrev:
mycket att klyva?
Njae, 20-30 kubik just nu men detta är ett engångsparti vilket kommer räcka rätt länge. Framöver på sin höjd 4-5 kubik/år. Har i dagsläget inget 400V uttag.
 
A
K Klabbarparn skrev:
Njae, 20-30 kubik just nu men detta är ett engångsparti vilket kommer räcka rätt länge. Framöver på sin höjd 4-5 kubik/år. Har i dagsläget inget 400V uttag.
Jag hade hellre tagit yxan..
Dessa klyvar är bra men väldigt långsamma..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.