jag behöver en ny spis..vet inte om jag ska en vanlig med plattor,eller en med keramikhäll...kommer keramikhällen att se ful ut efter ett år,med normalt användande tyå 2 gånger per dag,,blir den lätt repig?vad säger ni som har keramikhäll?
 
Hej,

Valet är lätt, köp häll. VI var också lite skeptiska. Men hällen är kanonbra!

Det är inte alls svårt att sköta den, repor ät inget problem om man bara inte ger sig på den med vassa metallföremål. Vi fick en liten repa när någon hade lagt bakplåten ovanpå, och sedna drog den en bit. Det stack ned en liten plåtkant som repade. Men inget stort.

Hällen är mycket snabbare, lättare att hålla rent. Det finns ett speciellt polermedel man skall använda. Det gör inget om man inte kör det speciellt ofta. Vi kör med det typ en gång i måanden, torka av med disktras ungefär som att torka av bänken efter matlagning. Polermedel någon gång i månaden. Övertygad att det skulle funka att bara polera till Jul. Mne det är klart att då skulle den nog vara ganska ful innan.

Dessutom tror jag att hällen är mindre känslig för överhettning om du glömmer stänga av. Vanliga plattor blir förstörda, eller börjar brinna om du glömmer dom på. Det verkar som om hällen har egen temp. övervakning. Klart man skall inte lita på det, men det är ju en extra säkerhet.
 
När man pratar HÄLL, fins det två varianter. Induktion och vanlig.
Förespråkar induktion.
+ Snabbar uppvärmning. Exaktare temperaturreglering. Stänger av sig automatiskt när man tar bort ett kokkärl. Svalare häll, det bränner inte fast så hårt om man lyckas koka över. Nya fräch kokkärl (dom måste vara magnetiska). Gamla gjutgärnsgrytan och stekpannan fungerar utmärkt.
- Priset. Kanske lite högt, men fördelarna uppväger prisskilnaden.
 
valter53 skrev:
När man pratar HÄLL, fins det två varianter. Induktion och vanlig.
Förespråkar induktion.
+ Snabbar uppvärmning. Exaktare temperaturreglering. Stänger av sig automatiskt när man tar bort ett kokkärl. Svalare häll, det bränner inte fast så hårt om man lyckas koka över. Nya fräch kokkärl (dom måste vara magnetiska). Gamla gjutgärnsgrytan och stekpannan fungerar utmärkt.
- Priset. Kanske lite högt, men fördelarna uppväger prisskilnaden.
Kan bara hålla med! Vi hade induktion i förra huset och det var helt givet till det nya. Blir helt tokig när jag ska koka eller steka hos någon med "vanlig" spis, det tar sån tid!
 
får nog bli en vanlig häll för mig,har ju en gammal kockum spis nu säkert från 60 talet :)så snabbare en den blir det...kan du tipsa om nån bra då?gärna snygg å inte allt för dyr..4000-5500 kan jag tänka mig..

bor i stockholm..
 
snygg.... Hm, där lär du få lika många svar som forumister. Kolla www.pricerunner.se eller www.elektrostore.se. Åk till nån vitvaruhandel och kolla in grejorna.

Det jag gillar tycker du kanske ser ut som skit.
 
Jag blir vansinnig på touch-knapparna till vår keramikhäll (som följde med huset). För att få igång en av plattorna måste man trycka på två knappar samtidigt, ibland kan man trycka tills fingrarna är blå utan att det funkar... >:(

Men det är en billig bauhaus-häll, kan hända att det funkar bättre på andra. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.