Hej alla, den gamla 20-åring spisen har börjat krångla, då är det dags för att köpa ny.
Jag ber er ursäkt för de följande (kanske) dumma frågorna, men denna är första gången att jag köper en spis i Sverige, och jag har upptäckt att det finns två varianter på marknaden (230V och 400V), så jag är osäker vad jag ska köpa.

På den gamla spisen står det att elementspänning är 400V, det kopplas till uttaget med perilexstickpropp, och i proppskåpet står det 400V också (proppar 10-12). Då antar jag att inköp av en 400V spis borde fungera... eller?

1. köper jag en 400V spis, kommer det att fungera?
2. köper jag en 230V spis, kommer det att fungera ändå? och i så fall, vad är skillnaden mellan de två lösningarna?
3. kommer spisen att vara "plug and play" eller behövs en elteknik att konfigurera proppen till min specifik anläggning?

Tack på förhand för hjälpen!
 
  • Elektrisk säkerhetsbrytare och automatsäkringar på vit bakgrund, numrerade platser, märkningar för strömbrytning.
  • Trebrytare säkringar, numrerade platser 10, 11, 12, elektrisk utrustning, Moeller Xpole.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt schema, varningstext, installationsanvisningar, spänningsspecifikationer, röd text och linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt från Electrolux, modell EKC 6248, specificerar spänning, frekvens och effekt, tillverkad i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det blir plug&play hänger på om du har ett fullkopplat perilexuttag.
Spisen du har idag kräver ingen neutralledare, nya spisar brukar kräva en sådan för att då även erhålla 230 V.
 
  • Gilla
  • Älska
Ottolino och 1 till
  • Laddar…
tommib
1. Ja
2. Osäkert, beror på om det finns nolla framdraget
3. Osäkert, se ovan. Beror också på om spisen är fast ansluten eller om den är ansluten med perilexpropp.

Sök på spisbibeln här på forumet så får du en ordentlig genomgång.

Välkommen till forumet!
 
  • Älska
Ottolino
  • Laddar…
Inprincip är alla spisar 230V. Även de som är märkta 400V. För att det ska fungera behöver du en nolla framdragen, något din nuvarande spis klarar sig utan, så det kan saknas. Du bör ha en spis som kan matas med tre faser. Vissa belastar bara två fast det står att det är trefas.
 
  • Wow
Ottolino
  • Laddar…
När är huset byggt?
 
tommib tommib skrev:
1. Ja
2. Osäkert, beror på om det finns nolla framdraget
3. Osäkert, se ovan. Beror också på om spisen är fast ansluten eller om den är ansluten med perilexpropp.

Sök på spisbibeln här på forumet så får du en ordentlig genomgång.

Välkommen till forumet!
Svaret på din tredje fråga finns i första inlägget. Det kan vara bra att läsa det.
 
tommib
Ett perilexuttag utan nolla kommer inte vara plug and play för en 230 V spis. Det beror också på vad den nya spisen levereras med för anslutningskabel och hur bekväm TS är med att montera en korrekt sådan

Så nej, det framgår inte helt. Det kan vara bra att inte anta saker.
 
Off-topic men fixade en sådan spis förra veckan, den var nog närmare 40 år gammal, ny 1500 W-platta, bytt på 30 minuter och den var som ny igen. En stabil Elux som var gjord i Sverige.

Vad är det för fel på din spis?
 
  • Wow
Ottolino
  • Laddar…
J Josth skrev:
När är huset byggt?
hej, det byggdes år 2000.
 
D Daniel 109 skrev:
Svaret på din tredje fråga finns i första inlägget. Det kan vara bra att läsa det.
Jo, det framgår tydligt om den är fast ansluten eller med perilex.
 
  • Gilla
Ottolino
  • Laddar…
E etompau skrev:
Off-topic men fixade en sådan spis förra veckan, den var nog närmare 40 år gammal, ny 1500 W-platta, bytt på 30 minuter och den var som ny igen. En stabil Elux som var gjord i Sverige.

Vad är det för fel på din spis?
Hej, felet kom igår när frugan slog på ugnen och jordfelsbrytaren slåg ifrån.
Spishällen fungerar bra, det är bara ugnen som skapar felet varje gång att man sätter den på.
Ugnen har fungerat utmärkt innan dess, även på igår på morgonen.
Den enda sak som min fru berättade var att hon hade lagt nåt varmt mat i ugnen ett tag innan, och detta skapade ång och kondensering i ugnen själv... kunde detta ha nåt att göra med det?
Jag har inte testat ugnen idag än, men gör det snart.
 
Ottolino Ottolino skrev:
Hej, felet kom igår när frugan slog på ugnen och jordfelsbrytaren slåg ifrån.
Spishällen fungerar bra, det är bara ugnen som skapar felet varje gång att man sätter den på.
Ugnen har fungerat utmärkt innan dess, även på igår på morgonen.
Den enda sak som min fru berättade var att hon hade lagt nåt varmt mat i ugnen ett tag innan, och detta skapade ång och kondensering i ugnen själv... kunde detta ha nåt att göra med det?
Jag har inte testat ugnen idag än, men gör det snart.
OK, sannolikt jordfel i värmeelementet. Vill du kolla på reservdelar så gå in på Electroluxs hemsida och ange spisen produktnummer (948 ..) så hittar du reservdelar.
Men du kanske har bestämt dig för en ny spis?

Spisen jag fixade hade liknande problem, (utlöst jfb) men här var det plattan som var boven.
 
  • Älska
Ottolino
  • Laddar…
Sannolikt är det element som gått sönder. Testa om det går om du kör enbart över eller undervärme. Elementen brukar gå lätt att byta.
 
  • Älska
Ottolino
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK, sannolikt jordfel i värmeelementet. Vill du kolla på reservdelar så gå in på Electroluxs hemsida och ange spisen produktnummer (948 ..) så hittar du reservdelar.
Men du kanske har bestämt dig för en ny spis?

Spisen jag fixade hade liknande problem, (utlöst jfb) men här var det plattan som var boven.
Hej och tack för infon!!
Nej, jag har inte än köpt något, jag bara kollade lite priser runt då kom jag fram att det fanns de två varianterna... hade aldrig tänkt att laga grejen, som sagt är det 20 år gammal, men om man kan få 20 till, varför inte? :)

Jag ska kolla reservdelar sajter och se vad jag hittar. Kan man byta såna grejer själv eller måste nån som är kvalificerad att göra detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.