Hemmakatten
Eftersom jag fick en sådan bra respons på min tråd om telefonuttag i Glasgow, chansar jag än en gång på er hjälp.

Jag skulle vilja ha en bordsradio till vår sjöbod (bastu gäststuga). Visserligen finns det WLan där och de flesta gäster har laptop och mobiler med sig. Men, vid många tillfällen har man ändå saknat en vanlig bordsradio.

Jag har sett Tivoli-radion som funnits ett antal år. (Räknas väl som en inredningsdetalj eftersom man ser den i så många inredningsbutiker.) Den är snygg och skulle passa i stilen men jag är inte beredd att lägga ner 1500-2500 på en radio. Har googlat lite, men känner mig helt "lost" vad det gäller att bedöma kvalité, ljud mm.

Har ni några tips, max runt tusenlappen får radion kosta.
 
Redigerat:
Om du struntar i snygg och passar stilen skulle jag rekommendera en Squeeze Box när du nu ändå har WLAN på plats..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=481954
Grymt nöjd men vår och skulle nog ha vårt att gå tillbaks till en för bara lokala FM bandet (bor ju på landet så vi har ingen uppsjö av kanaler att välja på..)
 
Det finns ju en uppsjö av kopior av Tivolis radioapparater på ställen som Jula och Clas Ohlson till en tiondel av priset. Kvaliteten är förstås sämre men duger för skvalradio.
 
Hemmakatten
f91jsw skrev:
Det finns ju en uppsjö av kopior av Tivolis radioapparater på ställen som Jula och Clas Ohlson till en tiondel av priset. Kvaliteten är förstås sämre men duger för skvalradio.
Nä, nä här köps inga kopior vare sig av möbler eller radioapparater.:)

Däremot tyckte jag Squeese Box'en inte var så dum. Blev ganska förtjust i den tills jag såg att den inte har FM-mottagare. Betyder det (jag erkänner att data, tele mm inte är mina starka sidor) att man inte kan via radion ta in vanliga FM-kanaler som P1, P2 osv utan måste gå via WLANet? Dvs. man måste på nåt sätt via radion gå in på sr.se's hemsida och därifrån ta in kanalerna? Förstår faktiskt inte riktigt hur man gör.

Skall tillägga att vi också bor på landet (Roslagen) och har inte heller en uppsjö av kanaler att ta in. En del kanaler blir gärna lite raspigt ljud.
 
Redigerat:
Du måste gå via Wlanet men det är enkelt att söka och du kan bläddra dig fram till kanaler. Sen har du sex snabbval så du kan lagra P1 på knapp 1 osv. Frugan älskar den eftersom hon kan lyssna på äkta Finsk morgonradio och har några spanska som favoriter oxå.
Summa summarum, inte mycket besvärligare att få in kanaler på denna än att skruva på frekvensratten på en vanlig FM radio.
 
Hemmakatten
Tack för svaret. Snabbval vill jag ha, det är behändigt både för mig själv och för gäster.

Min nästa fråga är då om det finns radio som både har direkt FM-mottagning och internetuppkoppling? Vi bor längst ut på el-nätet och det är ett kommunalt bolag som är nätleverantör så vid strömavbrott är vi alltid de som sist får tillbaka strömmen.
 
Korvgubbe
Det gör det, jag har en äldre Argon internetradio som även har "vanlig" FM-radio. Den funktionen har jag dock bara använt en gång, och då enbart för att testa att radion fungerade när den var ny.
Har du internetåtkomst tycker jag absolut du ska satsa på en internetradio, urvalet är enormt, mottagningen är perfekt, möjlighet till "vanlig" radio och att koppla in extern källa typ mobiltelefon brukar finnas på de flesta modeller. Hur det är med batteridrift vet jag inte, och antar att det varierar från modell till modell, men det går ju faktiskt att komplimentera med en billig radio som går på batterier om man känner att man vill kunna få katastrofnyheter även efter att dammarna har brustit och kärnkraftverken har exploderat.
 
Kolla in Revo http://www.revo.co.uk/

Köpte en modell för flera år sedan då den hade internetradio, FM radio (för att kunna lyssna på lokalradion och inte bara stockholmsradio), den spelar upp allt vad jag har på nätverket, den tål vattenstänk samt har ett inbyggt uppladdningsbart batteri, Mao står normalt med sladden i men vill jag knalla iväg med den så räcker batteriet i flera timmar.
Fyllde alla krav jag hade iaf.
 
Hemmakatten skrev:
Nä, nä här köps inga kopior vare sig av möbler eller radioapparater.:)
Tivolis apparater är ju i sin tur retrokopior av radioapparater från svunnen tid, så i så fall blir det ju till att leta efter originalen från 50- och 60-talen.
 
Angående Squeezebox så är de inte så dumma. Att de inte har FM-mottagare är oftast inget problem, snarare tvärtom då många tillverkare har ganska låg ambitionsnivå vad gäller dessa mottagare så du får ofta bättre "mottagning" om du kör över nätet. En del lokala reklamstationer kan vara lite knepiga att hitta, men de flesta svenska stationer finns samt naturligtvis tusentals intressanta utländska stationer liksom tjänster som Spotify.
Ett varningens ord dock, Logitech har nyligen börjat fasa ut Squeezebox som koncept och ersatt med något de kallar Ultimate Ears Smart Radio. Den stora skillnaden är vilken typ av server man ansluter burken till, Squeezebox var främst rikat till de som ville ha sin egen server med musik, det nya mer inriktat på de som vill ha sin spelare ansluten till molnet. I det nya systemet finns än så länge bara en produkt (som i allt väsentligt motsvarar Squeezebox Radio). Tror nog Hemmakatten skall satsa på en av de nya produkterna hellre än att råka köpa en Squeezebox Radio, blir nog mer framtidssäkert så även om man tydligen skall kunna konvertera sin Squeezebox Radio.
 
Hemmakatten
Tack för alla tips, men usch vad jobbigt att välja. Var precis på väg att beställa en Squeezebox när jag såg alla ytterligare förslag. Har nu läst på lite och inser att tekniken sprungit långt före mig. Visste inte ens att det fanns digitalradio (DAB och DAB+).

Revo Pico RS verkade ha allt men är för dyr. Dessutom har den funnits i många år och jag undrar då om den är framtidssäkrad.

Tack till alfista för infon om Squeezeboxen. Jag har inte heller någon server med musik utan vill bara kunna ta in kanaler och lyssna på. Den nya UE är för dyr.

Återstår då ARGON iNET1 v2. Den skulle passa prismässigt och innehållsmässigt men den är inte heller någon nyare model och jag hittar inga tester på den.
 
Ang revo pico rs som jag har så har den ju funnits på marknaden ett tag och är lite dyrare. Men då får man med fjärrkontroll och batterier vilket man ofta får betala extra för annars.
Jag tror jag haft min i 3-4 år och gjorde inställningarna när jag köpte den, sedan dess har den bara knatat på. Direkt ser jag inte vad som skulle göra den outdated dom närmaste åren heller. DAB finns tyvärr inte där jag bor utan i princip bara i storstäderna.
Kan inte påstå att den är vacker och heller inte något grymt basljud i den men som "transistorradio" har den som sagt fungerat utmärkt.
Det har väl under årens lopp kommit några mjukvaruuppgraderingar som den laddar ner själv från nätet och installerar.
Vad den inte klarar är WiFi via N standarden, men normalt sett så har man routern inställd på Auto så att den plockar upp G standarden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.