Hejsan,

Vi ska bygga ut vårt hus (sedan snart ett år tillbaka - tiden rinner iväg). Den senaste iden vi har är att köpa ett "snickarfärdigt" hus från en prefab-tillverkare och sen bygga ihop husen med en korridor. Vi har fått för oss att det är billigare.

Vi har dock inte behov av ytterligare ett kök. Det vi vill ha är fyra väggar + X antal innerväggar och ett badrum.

Är det någon som har erfarenhet av att bygga till så?
Vilka husleverantörer är redo att levera på det sättet?
Verkar det rationellt eller är det billigare med lösvirke?
 
Varför inte bygga prefab på beställning? Det finns gott om mindre företag som mer eller mindre säljer väggelement. Sen färdigställer man själv eller lejer ut arbetet.

Sen om det är billigare än lösvirke låter jag vara osagt, men att köpa ett snickarfärdigt hus och bygga ihop med det gamla huset låter konstigt. I byggsatserna ingår ju inte bara kök utan också panna och det måste finnas en hel del annat ni inte heller vill betala för. Men hör med hustillverkarna vad de kan leverera.
 
sollentuna skrev:
Varför inte bygga prefab på beställning? Det finns gott om mindre företag som mer eller mindre säljer väggelement. Sen färdigställer man själv eller lejer ut arbetet.

Sen om det är billigare än lösvirke låter jag vara osagt, men att köpa ett snickarfärdigt hus och bygga ihop med det gamla huset låter konstigt. I byggsatserna ingår ju inte bara kök utan också panna och det måste finnas en hel del annat ni inte heller vill betala för. Men hör med hustillverkarna vad de kan leverera.
Det är förmodligen min okunskap om byggande som visar sig. :)
Vi har i dagsläget ca 50 kvm hus och vill bygga till med ca 100 kvm. Vi har behov av nytt värmesystem (har direktverkande el idag) men däremot inte kök (som lär vara en stor kostnad).

Har du något tips på prefabföretag som levererar till Stockholm?

Det bästa för oss vore att hitta en byggledare som projekterar och driver hela bygget. Om någon har något tips så hör av er till mig. De arkitekter/potentiella byggandsledare som vi har varit i kontakt med har inte varit lika kostnadsmedvetna som vi..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.