Hej

Jag har funderingar på att investera en slagskruvdragare, är det någon som har bra erfarenheter av sådana ??

Jag lockas främst av den lilla storleken och kraftiga vridet.

Verkar enormt smidig att jobba med i oergonomiska arbetssällningar som jag är expert på.

Kommer mest att sruva i trä.

Har kollat lite på B&D ny XT modell, den verkar nice.

Mvh Tobbe
 
Den jag testat är en makita, och helt klart är det en effektiv sak. Dock klarar jag inte av att köra med sådana utan hörselskydd, för ljudet går en på nerverna.
 
Kolla på Servas, den kör jag med sen ett år tillbaka.
Enda nackdelen är att den som alla sabbar snabbchuckarna :(
Och ja, det är min mest använda dragare och då kör jag Elu och DW förutom den.

/Kent
 
Jag köpte Boschs 14.4v slagskruvdragare (mest för att jag har dom andra maskinerna i serien...) för någon vecka sen och den är ju kanon när man ska dra i franska trä och liknande men användningsområdet är ju väldigt begränsat så egentligen är det nog inte ekonomiskt försvarbart, men som sagt skruvar man mycket grova skruv så.
 
Rättar mig, menade inte snbbchuckar utan bitshållare

/Kent
 
Det är riktigt att slagdragaren är kanon i konstiga arbetställningar. Det är också betydlig mindre chans att man drar sönder skruvskallar om man inte har perfekt anhåll! (Förstår inte riktigt varför den är snällare mot skruvar, men det är en märkbar skillnad)
Har en 12v Makita.
 
Makita skall tydligen ha en ljuddämpad version av slagskruvdragre...såg den på trä & teknikmässan. Men visst e dom dyra. Kolla på e-bay finns massor med maskiner o verktyg där. Beställ från ett eu-land så kan du dra momsen om du är företagare.. :)

/ Staffan
 
Har en Makita 6916FDZ Slagskruvdragare 12 V, 2,6 Ah är helt underbar, har använt den till mera än jag trodde.

 
Funderar på att köpa en Makita BDT141 Slagskruvdragare men mest för smidigheten.
Vad är fördelen med just slagfunktionen?
Testar man att dra med slagfunktionen på en större dragare känns det inte bra iaf.
 
Fördelen med slagfunktionen hos en slagskruvdragare (blanda inte ihop med en skruvdragare med slagborrsläge - en sådan slår i axiell riktning och används för att borra i betong och sten) är att den istället för att axeln bara snurrar runt som i en vanlig skruvdragare så "slår" den runt axeln, dvs slagen kommer i radiell riktning - motsvarande att du håller fast en blocknycekl på en skruvskalle, och slår på skaftet på nyckeln så att skruven vrids runt.

Fördelen är att slagskruvdragaren kan genererar otroligt mycket högre vridmoment än en skruvdragare och dessutom att du inte måste hålla emot hela kraften med armen - du kan skruva ner tunga skruvar med armen i ett läge där du inte är stark helt utan problem - kraften som går ut till att skruva ner skruven övergår inte i din arm. Dessutom är slagskruvdragare lättare än vanliga skruvdragare. Nackdelen är att de inte är så bra att borra med och att de väsnas rejält.
 
Ok, då blev det ju bra mycket klarare.

Då kanske det inte är så dumt med en sådan trots allt.
Den stor fördelen som jag ser det är just djupet på den, BHP:n är inte direkt bra på det området.

Hur funkar Slagdragaren i ett läge om att byta däck? Orkar den med det?
Eller är den inte lämplig pga av andra orsaker?
 
Är det inte så att slagskruvdragare ofta(?) är lite långsammare när slagfunktionen "tar vid" vilket då kan vara en nackdel om man ska skruva ex. många trallskruv?
 
Jag tycker min Makita slagskruvdragare är helt underbar att jobba med. Aldrig några problem att dra i skruvarna. Nog snurrar den fort nog också, jag har aldrig funderat på att den skulle gå långsamt. Är den långsammare så kompenseras detta nog mer än väl av kraften eftersom skriven aldrig "fastnar" så man får lirka eller backa. Skruven går rakt ner utan att trilskas.

Enda problemet jag haft är väl med sämre ej försänkta skruvar där jag dragit av ett antal huvuden. Nu passar jag mig för att köpa den sorten igen.
 
Mieron skrev:
Hur funkar Slagdragaren i ett läge om att byta däck? Orkar den med det?
Eller är den inte lämplig pga av andra orsaker?
Hjulbultar är enligt min erfarenhet ett gränsfall för den dragaren, men den fungerar bra för den initala åtdragingen. Det finns även motsvarande LXT-maskin med 1/2" hylsfäste, kommer inte ihåg om den har större vridmoment.

/Håkan
 
Maskinerna med hylsfäste brukar vara specade med rätt mycket högre moment än de med bitsfäste. Kanske beroende på att bitsfästet inte är lika kraftigt som ett 1/2" fyrkantsfäste? Jag själv tycker att ett vanligt bitsfäste för att dra loss hjulbultar känns lite klent, och att det känns som att man skulle fresta maskinen onödigt mycket. En 230V maskin som är betydligt kraftigare på alla sätt finns att köpa rätt billigt från Jula etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.