Hej,

Jag har planer på att köpa släp till bilen för att kunna frakta ut grenar, saker som ska slängas, kunna köpa gipsskivor, sten/grus mm.

Jag har kollat runt lite på olika märken och många släp är lika, men har nu funderingar på Bålsta-släpte, deras modell 2 på upp till maxlast 1100 kg.

Några synpunkter eller bättre förslag? Några nackdelar med Bålsta-släpet som ni vill upplysa om?

Tackar för tips!
 
Hej

Har ingen specifik åsikt om just ditt val av släp, men tycker det är rätt att köpa ett släp med tipp då du ändå köper. Används kanske inte så ofta men ovärdeligt den dagen man behöver det :) Glöm ej tippskruv :)
 
Ja köpte ett 1,5 x 3,5 m släp med gas tipp, kärpää eller nå liknande, finsk helgalvad vagn, haft den i 3 år och tok nöjd, dock obromsad, gav 14 k för den
 
Var köpte du ditt finska släp? Jag vill dock nog ha bromsat!
 
Jag köpte ett obromsat, av anledningen att det just är bromsarna som brukar krångla. Tänker mig att de få ggr som jag måste lasta mer än 630 kg, så får jag väl låna/hyra ett bromsar. Har hänt två ggr på tre år, och då har jag fått låna på lokala bygghandeln.
 
Det är väldigt enkelt att hålla bromsarna i trim på en släpvagn men som med allt annat så bör man lägga lite tid på dem också, inget sköter sig själv. Tar man upp dem en gång per år, rengör allt , smörjer in vajrar och fettar in påskjutsstången och ställer in bromsarna ( tar max en timme totalt per gång dvs en timme per år) så har du fungerande bromsar utan problem :)
Jag skulle personligen aldrig köra obromsat min inte pga viktgränser utan av den enkla anledningen att jag inte vill ha den extra tyngden skjutande på bilen bakifrån om jag måste bromsa hårt.
Men det är ju en smaksak som med så mycket annat.
 
Min rekommendation är att köpa ett högbyggt så att det går att använda tippen på ett vettigt sätt.
Normalbyggda släp med tipp kan kvitta då vinkeln blir för liten och man blir stående och skyfflar av gruset likförbannat...
 
Min rekommendation är att köpa ett lågbyggt för det är mycket lättare att lasta fordon (t ex åkgräsklippare och motorcyklar) då. På högbyggda släp blir vinkeln mellan ramp och släpvagn för skarp, så underredet på fordonet tar i. Dessutom är högbyggda släp mindre stadiga på grund av högre tyngdpunkt.

Jag har en SävsjöSläpet släpvagn som jag överlag är mycket nöjd med. Det enda jag inte är helt nöjd med är att lämmarna är lite klena. Hade behövts ett extra veck för att få dem lite styvare.
 
  • Gilla
torparnorpan
  • Laddar…
Som med mycket annat så är det ju en fråga om vad man anser sig ska använda släpet mest till... Jag håller personligen med tlundberg då jag kör mycket skoter, åkklippare, skoterpulka med mera på mitt släp. Men det kanske inte är optimalt för om mitt största behov är att lasta grus som jonasz säger. Bara att fundera fram vad behovet i första hand är och sedan rätta sig efter det. Det betyder att man ibland kanske inte har det optimala släpet, ja, men det får man ta :)
 
  • Gilla
Asela
  • Laddar…
Skulle jag köpa ett släp blir det ett större bromsat (för att kunna lasta mycket sten/grus) lågbyggt (för flexibilitetens skull) med galler (för att kunna köra mycket ris/kvistar/skräp) och kapell (för att kunna köra sånt som är känsligt).

Hittils har jag valt bort släp för att det är så billigt att hyra, och jag då kan hyra det släp som passar bäst för stunden. Men jag saknar flexibiliteten det ger att äga ett släp.
 
Japp, ta ett som du kan lasta mycket i! 1000kg blir det snabbt om man så bara ska ha lite sand till barnens sandlåda...
 
Tlundberg förtydligar det jag menade. Grus och fyllnadsmassor väger ca 1,5 - 1,7 ton per kubikmeter. Ska du köra en kubik grus lagligt så behöver du ett släp med en totalvikt på omkring två ton, vilket du inte får dra med en vanlig personbil. En Volvo V70 får dra ett släp på 1250 - 1300 kg totalvikt.

Om du ändå skulle överväga att bryta mot regelverket så är det bra att vara medveten om konsekvenserna. Om du kör med ett släp med för hög totalvikt så riskerar du att åka dit för olovlig körning och riskerar 900 kr i böter första gången. Om du kör med överlast så se till att hålla dig under 50% överlast.
 
Vad räknas som lågbyggt släp? Räknas bålstasläpet som lågbyggt?
Några erfarenheter av Bålstasläpet? Man vill ju hitta ett bra släp till rimligt pris.

Tack för tipsen hittills!
 
Högbyggt: Hjulen sitter under lastytan

hogbyggd147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lågbyggt: Hjulen sitter utanför lastytan

lagbyggd.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tackar, tydligare än så går inte att göra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.