Jag försökte kapa den här tråden http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/193782-rejal-prisskillnad-pa-skottkarra.html men det misslyckades så det blir väl till att starta en egen.. :D

Jag är på jakt efter en skottkärra då svärfar envisas med att hämta tillbaka sin hela tiden. Traditionalist som jag är så har jag siktat in mig på hörby bruks kärror, men jag funderar på två saker:

Volymen, 90 eller 110 liter? Jag kommer mestadels använda den för trädgårdssysslor samt att köra lite grus och jord då och då. Är det 110 liter som är klassikern ?

Konstruktionen, Träskalmar hela vägen eller inte?
Alltså, en sån här http://www.horbybruk.se/produkter/skottkarror/skottkarror/24-ekeby-90
Eller, en sån här: http://www.horbybruk.se/produkter/skottkarror/skottkarror/28-ekeby-110k

90 literskärran utan träskalmar hela vägen är ju rätt billig men blir det en livslång kamrat?
 
  • Gilla
Wicke666
  • Laddar…
110 alla dagar, men behöver ju inte lasta fullt ;-)
Det är skönt med en riktig och hållbar kärra, ofta kan man lasta annart med, och då är volymen trevlig.
Föräldrar har en 110 som fassan har byggt en enkel träram till som ökar volymen med 50% kanske. Perfekt till gräsklipp och löv. tror det är 195*28 i fyrkant, typ en pallkrage
 
Har 90-liters varianten som du länkar till. Den marknadsförs som trädgårdskärra och det är precis vad den är. Kvaliten känns OK på allt utom hjulet. Plasthjul med glidlager funkar bra till trädgårdssysslor. Försökte förra veckan köra lite sten i den vilket den säkert håller för men det känns och låter inte helt bra.

Vill du ha en livslång kamrat som passa till alla sysslor, även de lite tyngre, skulle jag nog satsa de extra pengarna och köpa en ekeby 110.
 
P
110 l med träskalmar är bäst tycker jag. Men jag kanske är för konservativ, jag är uppväxt med en sån. Pappa köpte den någon gång på 60-talet skulle jag tro, idag används den av min bror. Jag kollade på 90-liters varianten på Jula häromdagen. Det kändes inte som om den kommer att leva i några dryga 40 år.
 
Då var det bestämt!
En 110l med träskalmar får det bli, tack för alla svar :)
 
Jag körde sönder min gamla billiga 90-liters plåtkärra (lastade stenbumlingar från minigrävare tills den blev alldeles sned & vind) och skaffade sedan en 110-liters med träskalmar. Nog för att den senare lastar mer och håller högre kvalitet, men ergonomin och balansen är långt ifrån lika god som hos den förra.
 
Då är frågan vart man hittar denna kärra billigast?
Närmare 2 papp tycker jag inte den är värd. Särskilt när Coop Bygg i Borås förra vecka sålde för 995:-
Tyvärr missade jag det och erbjudandet står inte kvar.
 
Ja, det var ju synd att man inte visste - åkte ju faktiskt förbi dessutom :(.

Såg en liknande skottkärra hos lokala järnhandlaren, dock inte en hörby bruk men verkade lika gediget byggd iaf. Tror han skulle ha 1395 pix för den. Ska nog ta mig en tur ner och klämma lite på den....
 
v_skogh skrev:
Då är frågan vart man hittar denna kärra billigast?
Närmare 2 papp tycker jag inte den är värd. Särskilt när Coop Bygg i Borås förra vecka sålde för 995:-
Tyvärr missade jag det och erbjudandet står inte kvar.
Hittar man 90 eller 110 liters med trä ner till hjulet för runt en 1000 skall man nog slå till. Det normala priset är runt 1400-1500kr, som framgår i den andra tråden som det länkades till i första inlägget. Både K-Rauta och Bauhaus säljer dem för det priset..
Jag har en 110 liters och det är en slitvarg, haft den ett par år. Min far har en föregångare till den, som han skaffade i slutet av 60-talet, har inte behövt byta någon del än, fast den använts varje år.. (Är kanske inte samma dunderkvalitet i dagens, men man kan nog räkna med dem för en lång tid framöver.. :))
 
jackt skrev:
Hittar man 90 eller 110 liters med trä ner till hjulet för runt en 1000 skall man nog slå till. Det normala priset är runt 1400-1500kr, som framgår i den andra tråden som det länkades till i första inlägget. Både K-Rauta och Bauhaus säljer dem för det priset..
Jag har en 110 liters och det är en slitvarg, haft den ett par år. Min far har en föregångare till den, som han skaffade i slutet av 60-talet, har inte behövt byta någon del än, fast den använts varje år.. (Är kanske inte samma dunderkvalitet i dagens, men man kan nog räkna med dem för en lång tid framöver.. :))
Japp, vet med mig att jag borde slagit till. Problemet är att erbjudandet gällde vecka 20 och jag upptäckte det först vecka 21. Surt, nu tar de 1695:- igen.
 
Japp, det verkar vara det lägsta pris som man hittar, om du har en Bauhaus i närheten så kanske det är/blir lite billigare. (Deras prisgaranti.)
 
End skrev:
90L men billigt.
[länk]
Jo, men det är ju modellen utan träskalmar. Den har vi ju kommit fram till inte är lika slitstark...
 
Nej jag vet, men det var så billigt så jag valde att länka ifall.... :)
Själv använder jag denna:
http://www.horbybruk.se/produkter/skottkarror/tradgardskarror/38-ekeby-21an

Fick den ändå gratis av grannen när han flyttade till lägenhet och har misshandlat den med riktigt tungt jord, många och stora sten och liknande. En gång blev det så pass tungt att gummidäcket lossnade från fälgen. Men det var bara att sätta den på plats och pumpa, redo att användas igen.
Brukar alltid välja kvalitet när jag ska köpa verktyg men så här i efterhand skulle jag inte köpa dyr skottkärra om jag inte ska använda den dagligen. Plåten är visserligen något tunn så det blev lite bucklor när jag slängde stenar mot den men inget som stör, lätt att knacka tillbaka i värsta fall. Den är å andra sidan betydligt lättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.