Jag har varit helt inne på att köpa ett av Nacka Byggnadsvårds reemaljerade gamla badkar till vårt badrum. Men nu var jag där och tittade i helgen, och blev lite tveksam. Vill därför gärna höra fler erfarenheter/åsikter!

Att de sk reemaljerade badkaren inte alls är emaljerade på nytt, utan sprayade med någon slags färg/ytbehandling, det visste jag redan, och även att man ska vara lite föriktigt med vassa föremål och stark färg (typ hårfärgningsvätska) eftersom ytan inte blir riktigt lika tålig som ursprungsytan. Men nu fick jag också höra att man också ska undvika färgade badbomber, vissa rengöringsmedel m.m., och då började jag fundera om det verkligen är så smart att köpa ett kar för 10 000:-, som verkar så känsligt... Det finns ju nytillverkade gjutjärnsbdkar med riktig emalj, från 14 000:- på byggfabriken - kanske smartare att investera i ett sådant?

Vad säger ni?
 
Jag säjer att aldrig vid min fot att jag skulle betala 14000 eller 10000 heller för den delen för ett badkar.

Jag köpte ett badkar på en välgörenhetsloppis för femti spänn, halvgammalt Gustavsberg superfint av standardmodell och det passar utmärkt i vårat ngt sunkiga badrum original från 1968.   Innan dess hade de torrdass utomhus hos oss så det vore lite konstigt att dra in ett lyxbadkar med lejontassar. ;)
 
Tja, den diskussionen har jag varit indragen i några gånger vid det här laget, men jag brukar älrligt talat tycka att man aldrig kommer någonstans...

I vårt hus har det i alla fall aldrig funnits något badrum över huvud taget. Så det är ett helt nytt tillägg vi ska göra.

Tassbadkar i gjutjärn vill jag ha för att jag tycker att de är fina, inte för att de på något sätt skulle vara mer historiskt korrekta än några andra.
 
lyx eller inte .... det finns faktisk en fördel med gjutjärnsbadkar :). vatten håller sej varmt längre än i ett icke isolerad plåtbadkar.
Kanske har du tur och hittar en gammal som inte behöver reemaljeras? Lite avlkalkningsmedel kan göra underverk om emaljen är inte alltför sliten ;). Annars skulle jag satsa på en nytillverkad. Man ska helst ha saker som tål att användas ;)
gaia
 
Hej igen (Sara) och alla andra också.

Återigen en fråga som jag ju faktiskt har egna erfarenheter av.

Sara - jag skulle nog inte köpa ett "reemlajerat" badkar. De vi köpte vår lägenhet av hade reemaljerat sitt badkar. De betalade 8 000 kr för det (jag har kvittot på det). De fick visserligen fem års garanti på arbetet men vad tror du hände? Jo - på det 6:e året så började emaljen (färgen) släppa igen i botten! Och det skulle kosta 8 000 kr att "emaljera" det igen. En kostnad jag inte är beredd att betala igen utan jag får nöja mig med att det saknas någon flisa i botten. För vi älskar vårt stora badkar (180x75x65) och jag funderar redan på om jag inte ska ta det med mig till nästa hus. Finns ju inget så skönt som ett rejält badkar att krypa ner i!

Så mitt råd - köp ett nytt istället! Jag tror du vinner på det i längden.

MVH
/Almen

Som skickar med en bild..)
 
  • Badrum_fre_oss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Almen skrev:
MVH
/Almen

Som skickar med en bild..)
Hej Almen! Tycker om stilen på ditt badrum. Har funderingar på liknande lösning utan en massa möbler som kostar mycket och blir slitna och taskiga efter ett tag i fuktigt miljö. Hur klarar man sej utan alla dom badrumsmöbler som är standard idag? Hur har ni löst förvaringen av alla badpryllar?
gaia
 
Har bara varit på Nacka byggnadsvård en gång. Verkar vara en superfin butik MEN när jag var där så var dörren till "bakgården" öppen och där på bara backen stod en kille och sprutade färg med en högrtycksspruta på ett badkar...nu var jag ju ledig vid detta tillfälle så jag sa till mig själv att "miljö sysslar du med på jobbet", men jag hade god lust att ta ett snack med killen i fråga. En del i byggnadsvård och återbruk är väl tanken om att måna om miljön, å då står man inte med andningsmask och sprutar vilt utomhus...så bara det fick mig att konstatera att sådana badkar var inget för mig.
 
Gaia - du har fått ett pm. :)

Hälsningar
/A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.