Vet ett par som köpt sitt eget hus med sin egen företagsverksamhet. Vad vinner man på detta?

Alltså förnamn efternamn bodde i huset sedan många år.
Sen köpte förnamn efternamn AB huset av sig själv enligt marknadspris.
 
Min vilda gissning är att de använde huset som kontor och ville kunna slippa momsen för saker de köpte till huset:). Det mest troliga är väl att de gjorde en stor vinst i företaget och istället för att ta ta ut vinsten och skatta på pengarna använde de pengarna till investeringar, dvs huset.
 
Det förekommer att man låter firman äga huset, och sedna hyr man av firman till en hyra som måste vara tillräckligt hög för att inte lösa ut förmånsbeskattning.

Det innebär att bolaget kan göra renoveringar etc, och dra av kostnaderna i rörelsen, med ingen eller liten påverkan på den hyra som tas ut.

Jag har för mig att det finns ett antal begränsningar i avdragsmöjligheterna frmaförallt för småbolag, kan inte detaljerna.

En sak man skall komma ihåg är att den dag bolaget skall sälja så hamnar ev. värdeökning som en vinst i bolaget som skall beskattas som intäkt av rörelse (dvs arbetsgivaravgifter och full inkomstskatt) för ägarna om de tar ut vinsten.
 
Att hyra eller renovera ett "privat" hus är svårt att göra under Skatteverkets radar. Stor risk för straffskatter och dyra processer.... både för dig som privatperson och ditt företag.

MEN något som är lagligt är att minimera reavinstskatten. Det gör du genom att sälja till företaget i lågkonjunktur och låga huspriser. Du som privatperson köper tillbaka huset i högkonjunktur till ett högt men marknadsmässigt pris. Detta medför att du för över reavinstskatten till företaget och du som privatperson behöver inte skatta för (hela) den prisuppgång som har skett under tiden som du har ägt huset. Krävs lite räkneövningar för att få rätt ekonomi i denna set up.
 
rookiebyggare skrev:
MEN något som är lagligt är att minimera reavinstskatten. Det gör du genom att sälja till företaget i lågkonjunktur och låga huspriser. Du som privatperson köper tillbaka huset i högkonjunktur till ett högt men marknadsmässigt pris. Detta medför att du för över reavinstskatten till företaget och du som privatperson behöver inte skatta för (hela) den prisuppgång som har skett under tiden som du har ägt huset.
Jag förstår inte den kalkylen. Om man får reavinsten i bolaget så blir det ju mindre kvar den dagen man vill komma åt pengarna som privatperson. Jag skulle förmodligen gjort tvärt om, fast jag är alldeles för lat för att krångla med sådant. Dessutom verkar det svårt att förutse huspriserna. De har inte gått ner ännu i den här lågkonjunkturen.

Mitt generella råd till företagare är att äga huset privat.

/Hasse
 
Den dagen det är dags att sälja. Säljer man tillbaka huset till sig själv som privatperson för en summa som blir +/- 0 i bolaget, och sen säljer man det själv som privatperson.
 
Men för varje gång man säljer skall staten ha 1,5% på köpesumman. Man förlorar alltså 3% på att flytta huset privat-företag-privat.
 
Johan&Ana skrev:
Den dagen det är dags att sälja. Säljer man tillbaka huset till sig själv som privatperson för en summa som blir +/- 0 i bolaget, och sen säljer man det själv som privatperson.
Så kan man inte göra. Affärer mellan företaget och ägaren måste göras till marknadsvärde, annars blir det skattekonsekvenser som "rättar till" felet.

Undvik att göra affärer mellan företaget och ägaren som privatperson.
Sådana affärer kan alltid ifrågasättas.

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.