Har köpt en billig beganad TS55, men det som följde med var en skiva för klyvning. Var hittar jag en bra fintandad klinga till bra pris? Väldigt gärna postorder. Har sett en del trådar om detta tidigare, men dom är gamla... Freud ska visst vara bäst, men var köper jag dom i Sverige (eller rättare sagt till Sverige). Andra sätt att komma lindrigare undan? har sett tips om Ebay.de, men det är svårt att veta om dom skickar till Sverige och vad slutnotan blir.
ClasOhlson har en 40-klinga som passar (dock 2,5 mm bredd istället för 2,2) för 150 kr. Blir jag väldigt besviken på sågen om jag köper en sån i väntan på den riktiga (behöver såga lite i veckan).
 
Om du skall använda linjal till klingan så kommer den klingan att såga lite i splitterskyddslisten som då kommer ge en glipa om du monterar tillbaka orginalklinga. Men det är enkelt att byta till en ny gummilist isåfall.
 
Jo, det vet jag. Men jag tror klyvklingan som sitter i är lite bred också.
 
Redigerat:
Det blir 570 kr för första förslaget. En hel del. Den andra får jag kolla frakten på. Lyckas inte hitta fråga knappen bara...

Någon som vet vart man hittar Freud-klingor? Om man ändå ska punga ut så mycket så är det ju lika bra att köpa !"det bästa".

Klingan som följde med var en specialare för eternitplattor med 10 st diamant tänder. Nåja, kanske kan vara bra till badrumsskivor, eller vad tror ni? http://www.dorchdanola-netbutik.dk/product.asp?product=45074
 
Redigerat:
Bra klingor är inte gratis men en TS55a förtjänar bra klingor.
Freud hittar man väl enklast på amerikanska ebay, glöm inte att momsen skall till
 
När det gäller "det bästa" så är faktiskt festool klingor definitivt "det bästa".
Jag har endast gemfört hållbarheten mot Felders silent power gamla modelen och den nya silverline serien även micor som har överlägset bäst hårdmetall i sina tänder. Glömde har även en klinga inköpt på clas ohlson till en hitatchi 6cbu den används så sällan så den kan jag ej riktigt uttala mig om förutom att jag mins att den inte alls ger så extremt fina snitt som festools klingor gör.

Jag har en enklare skivsåg med en festool såg och klinga som jag grovkapar alla skivor innan dom sågas till rätt mått justersågen och i denna har jag i dags läget felders klingor och dom blir slöa extremt fort gemfört med festool klingan.

Om jag inte mins helt fel så är det freude som tillverkar felders silverline klingor och dom är inte heller lika bra som festool tycker jag.
Jag tror att freude fortfarande har en svensk återförsäljare hade för några år sedan iallafall vet jag.

Mvh Pär H
 
Redigerat:
Sag en kille pa Blocket Gavleborg som saljer Festoolklingor for under 400kr om jag inte minns fel.
 
Det finns flera parallellimportörer av klingor i Sverige. Kolla Tradera och Blocket, det blir billigare än Festool original. Historiskt sett har det varit så att just klingorna har varit löjligt mycket billigare (nåja, lägre pris) i Tyskland jämfört med Sverige. Detta har nog lett till en hel del privatimport. Tyvärr har Festool i Tyskland vad jag förstår flaggat för en prishöjning på klingorna i Tyskland. Man kan ju anta att det har med det faktum att göra att de är billigare i Tyskland än i många andra europeiska länder. Festool har en tendens att sträva efter uniform prisbild. Sorgligt men sant :(
 
Värt att notera att man kan slipa klingan kanske 5-7ggr för en ringa peng - Min verktygsleverantör gör detta för 150 spänn för en W48 klinga till TS55. Så om den kostar 500 eller 700 spelar ju ingen roll med tanke på livslängden i mitt tycke. (Nog för att jag handlat de där 495:- på blocket varianten - Ett klipp i mitt tycke!)
 
Jag blir ju jättesur nu. Att Klingorna gått från 130/200kr -> 300/400kr på några månader är ju en skandal. :@
Kanske dags att anordna en demonstration utanför Tyska ambassaden och därefter ringa sitt sliperi och be dom investera i nya fullautomatiska klingsliparlinjer.
Kan inte ni Stockholmare åka i demonstrera så åker vi o dricker pilsner i Sydsverige o tittar på er på storbildsTV på puben,:D
 
Var och handlade hos en tysk Festoolhandlare tidigare idag och han bekräftade oxo prishöjningen. Även andra delar av sortimentet hade precis gått upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.