Har under dom närmaste 6-12 månaderna ett antal renoveringsprojekt som kräver en bra bilmaskin. (Riva betongtrappa, bila upp 2 badrum, bila upp golvbrunnar i källaren samt troligtvis riva ner en betongmur..)

Skulle i UK kunna köpa en Bosch GSH 11E, dom kostar runt 300 pund o med frakt blir det runt 4000kr. I Sverige kostar maskinen minst 10k.

Tanken var att sälja av maskinen efter dessa projekt och man borde väl kunna få minst vad man gett för den..eller vad tror ni?

Alternativet är att knacka vidare med min Parker borrhammare och då det går trögt får man väl åka iväg o hyra en Hilti eller liknande.

Håller mitt resonemang?? Eller är det kanske enklast att hyra från början... vad kan en motsvarande maskin kosta o hyra månne??
thumbnail.php
Tekniska data:
Effekt 1500 W
Slagtal 900-1890 slag/min
Slagkraft 6-25 J
Vikt 10,1 kg
 
Nimajneb skrev:
Har under dom närmaste 6-12 månaderna ett antal renoveringsprojekt som kräver en bra bilmaskin. (Riva betongtrappa, bila upp 2 badrum, bila upp golvbrunnar i källaren samt troligtvis riva ner en betongmur..)

Skulle i UK kunna köpa en Bosch GSH 11E, dom kostar runt 300 pund o med frakt blir det runt 4000kr. I Sverige kostar maskinen minst 10k.

Tanken var att sälja av maskinen efter dessa projekt och man borde väl kunna få minst vad man gett för den..eller vad tror ni?

Alternativet är att knacka vidare med min Parker borrhammare och då det går trögt får man väl åka iväg o hyra en Hilti eller liknande.

Håller mitt resonemang?? Eller är det kanske enklast att hyra från början... vad kan en motsvarande maskin kosta o hyra månne??
[bild]
Tekniska data:
Effekt 1500 W
Slagtal 900-1890 slag/min
Slagkraft 6-25 J
Vikt 10,1 kg
Generellt, om du har upprepad användning, och pengarna, köp.

Det finns vissa saker vi ser vi inte har nytta av i så hög grad att vi vill köpa (just nu klinkerskärare). Ekonomiskt vinner vi på att hyra, men tid/stress far illa. Vi kan inte bara gå ut och göra en timmes jobb när vi har tid, utan måste vänta till en tidpunkt när hyrmaskinen är hemma. Eftersom vi vet vi inte blir klara direkt kommer vi då i läget att så snart den finns hemma har den prioritet över allting annat, så vi inte behöver hyra för ofta.

Att hämta och lämna till hyra tar inte så mycket tid (säg 15+15 minuter för att hämta, samma för att lämna), men det är tider som måste passas, före eller efter jobbet, så de stjäl mer än bara hämt/lämn tiden.

Så kostnaden för att vara bunden till hyrmaskinens tidplanering är en rätt tung faktor.

--- Mats ---


--- Mats ---
 
Totte_S
Köp om du har slantar och tror att den räcker till dina jobb! Jag hyrde den största Boschhammaren som fanns när jag rev en trapp, kostade drygt 400:- för ett dygn. När jag lämnade tillbaka kom jag lite sent (5-10 min) så ett nytt dygn debiterades. Summa drygt 800 spänn, för ett jobb.
Jag har även bilat ett par ton med en Cobra MK1 från Atlas Copco, rekommenderas starkt om du har stora jobb. (Den fick jag låna gratis) Boschen dög för att ta bort en trapp av betong och natursten, ca ½ m3, men större grejer vill jag nog ha Cobran till. Jag tänkte som du att jag skulle köpa, men hade inte pengar mer än till kinamaskin för 800 spänn, så då fick det vara, och det är jag glad för.
 
Totte_S skrev:
Köp om du har slantar och tror att den räcker till dina jobb! Jag hyrde den största Boschhammaren som fanns när jag rev en trapp, kostade drygt 400:- för ett dygn. När jag lämnade tillbaka kom jag lite sent (5-10 min) så ett nytt dygn debiterades. Summa drygt 800 spänn, för ett jobb.
Jag har även bilat ett par ton med en Cobra MK1 från Atlas Copco, rekommenderas starkt om du har stora jobb. (Den fick jag låna gratis) Boschen dög för att ta bort en trapp av betong och natursten, ca ½ m3, men större grejer vill jag nog ha Cobran till. Jag tänkte som du att jag skulle köpa, men hade inte pengar mer än till kinamaskin för 800 spänn, så då fick det vara, och det är jag glad för.
Vilket ställe var det som debiterade ett dyng till för 5-10 minuters försening? Låter ju ganska saftigt...
 
Då skulle jag har tagit med mig maskinen igen och lämnat den nästa dag!
 
screamin-daemon skrev:
Då skulle jag har tagit med mig maskinen igen och lämnat den nästa dag!
Efter att man hade åkt hem till puckot som stod bakom disken och bilat upp garaguppfart, trappor, gosedjur, och blomrabbater eller vad som helst.
 
Ja men faktiskt, vad var det för tomtig hyrfirma? Har hyrt en hel del på Cramo och aldrig de har alltid varit flexibla och aldrig knotat över sen inlämning och liknande.
 
Rund_skruvad skrev:
Efter att man hade åkt hem till puckot som stod bakom disken och bilat upp garaguppfart, trappor, gosedjur, och blomrabbater eller vad som helst.
HAhahaha! Kvällens garv, tack :)
 
Hyrde ett bensindrivet jordborr på Bauhaus o var 45 min sen, smack, en extra dygnshyra, de går efter när det slås in i datorn sa de.... :(
 
Är väl olika från maskin och vad man ska göra så att säga.

Jag har i dagarna beställt en Fein Multimaster från UK, kostar i Sverige ca 3 500 kr och uppåt. Jag betalade 2127 kr inkl frakt ink momns och får dessutom med minicut-setet helt gratis. Går inte att hyra tillbehören till denna maskin, inte ens för mindre jobb. Maskinhyra ca 300 kr dygnet + tillbehörskostnad som man måste köpa. Räknade sammanlagt med minst 600 kr per dygn att hyra. Då blev valet enkelt att köpa maskinen istället.

Köpt här: Axminster Tool Center. Skeppad idag så den kommer väl i början på nästa vecka.

Nackdelen är väl att man måste vänta ett par dagar på att få maskinen.
 
Lekkamraten skrev:
Är väl olika från maskin och vad man ska göra så att säga.

Jag har i dagarna beställt en Fein Multimaster från UK, kostar i Sverige ca 3 500 kr och uppåt. Jag betalade 2127 kr inkl frakt ink momns och får dessutom med minicut-setet helt gratis. Går inte att hyra tillbehören till denna maskin, inte ens för mindre jobb. Maskinhyra ca 300 kr dygnet + tillbehörskostnad som man måste köpa. Räknade sammanlagt med minst 600 kr per dygn att hyra. Då blev valet enkelt att köpa maskinen istället.

Köpt här: Axminster Tool Center. Skeppad idag så den kommer väl i början på nästa vecka.

Nackdelen är väl att man måste vänta ett par dagar på att få maskinen.
Samma fäste som på boschen, eller det gamla med stjärnan?
 
borstarmicke skrev:
Hyrde ett bensindrivet jordborr på Bauhaus o var 45 min sen, smack, en extra dygnshyra, de går efter när det slås in i datorn sa de.... :(
Skulle aldrig få för mig att hyra något på Bauhaus efter att ha hjälpt grannen få liv i den _tredje_ jordfräsen han varit och hämtat hos uthyrningen på Bauhaus samma eftermiddag...
 
Mats Bengtsson skrev:
Samma fäste som på boschen, eller det gamla med stjärnan?

Nya apparaten med nya fästen, QuickIN rapid change system ska det vara. Top-paketet. Det nya fästet är med stjärna och inte samma som till Boschen, vars fästen inte borde fungera (är väl runda hål till). Dvs om jag förstått det rätt. Kan återkomma när jag fått den. Vet att jag måste byta stickkontakten på den så att den passar svenska elkontakter.
 
Totte_S
Daniel_N skrev:
Vilket ställe var det som debiterade ett dyng till för 5-10 minuters försening? Låter ju ganska saftigt...
Ja, det är ett lokalt hyrföretag som annars är smidiga. jag hyrde mycket ett tag så jag såg det inte förrän jag fick fakturan, och påtalade detta. Blev då upplyst om att tiden klockades i datorn. Orkade inte tjabba den gången, 400 spänn på ett bygge på en miljon känns inte som jag orkar med, bättre att argumentera för bra deal vid nästa hyra....
 
Hade haft möjlighet att ta emot Feinen igår, om jag varit på rätt ställe vill säga. Snabb leverans enligt mitt tycke på fjärde arbetsdagen efter beställning och andra dagen efter att den skeppats.

Har olika fakturaadress och leveransadress och de levererar bara "overseas" leveranser till fakturaadressen, vilket man iofs kan förstå. Återkommer igen när jag fått tag på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.