Min sadelpinne har rostat fast i cykeln och behöver såga av den och klämma ut den på nå vis. Rostolja och hammare har inte hjälpt så det hör är sista utvägen. Men behöver ersätta med ny pinne. Ska vara utan fäste, typ 29 mm bred. Var sjutton hittar man sånt idag?
 
K kattparet skrev:
Min sadelpinne har rostat fast i cykeln och behöver såga av den och klämma ut den på nå vis. Rostolja och hammare har inte hjälpt så det hör är sista utvägen. Men behöver ersätta med ny pinne. Ska vara utan fäste, typ 29 mm bred. Var sjutton hittar man sånt idag?
Biltema har sadelstilpar men jag rekomenderar att skicka efter. Jag har bra erfarenhet ave rose bikes
https://www.rosebikes.se/search?q=sadelstolpe
 
  • Gilla
kattparet
  • Laddar…
Peri30 Peri30 skrev:
Biltema har sadelstilpar men jag rekomenderar att skicka efter. Jag har bra erfarenhet ave rose bikes
[länk]
Ah, biltema såg jag men den var för smal.
 
Värme och en glidhammare är mitt förslag.

Är ramen i stål eller aluminium?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Värme och en glidhammare är mitt förslag.

Är ramen i stål eller aluminium?
Inte en susning, stål skulle jag gissa på för ramen är väldigt tung. Cykeln är nog över 15 år men funkar. Bara sadeln som är för låg då jag vuxit något sen jag fick den. Ska försöka rota fram en bild.
 
Stålram och aluminiumstolpe medför ofta de problemen. Sitter den inte allt för hårt kan rörtång funka. En sista utväg är att såga en slits invändigt i röret. Jag mins att min far slipade till ett bågsågsblad så att det passade i sticksågen för att lösa det problemet på min cykel för länge sedan.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Stålram och aluminiumstolpe medför ofta de problemen. Sitter den inte allt för hårt kan rörtång funka. En sista utväg är att såga en slits invändigt i röret. Jag mins att min far slipade till ett bågsågsblad så att det passade i sticksågen för att lösa det problemet på min cykel för länge sedan.
Tänkte nått sånt, såga av stoplen en blt ner och klämma ihop flikarna och försöka gänga ut den på nå vis.

Egentligen tror jag stolpen och ramen är original, så borde ju vara samma material, men jag är inte helt säker.
 
Har du fått loss sadeln från pinnen/röret? I så fall kan du ju testa att banka NER röret först. Jag tänker att den vägen är det enklare att få ett plötsligt och kraftigt våld som kan lossa greppet. Har du bara fått röret att, tja, röra sig så bör det gå att få upp det hela vägen med rörtång eller liknande.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
K kattparet skrev:
Tänkte nått sånt, såga av stoplen en blt ner och klämma ihop flikarna och försöka gänga ut den på nå vis.

Egentligen tror jag stolpen och ramen är original, så borde ju vara samma material, men jag är inte helt säker.
Nu minns jag inte men hade du provat typ wd40, 556 eller multi2000? Boltex från wurth är extremt bra annars. Spruta runt röret låt sitta ett dygn prova igen.
 
Cocacola funkar la ett gammalt skruvstycke.
I Cocacola i vecka.
 
T ToRy skrev:
Har du fått loss sadeln från pinnen/röret? I så fall kan du ju testa att banka NER röret först. Jag tänker att den vägen är det enklare att få ett plötsligt och kraftigt våld som kan lossa greppet. Har du bara fått röret att, tja, röra sig så bör det gå att få upp det hela vägen med rörtång eller liknande.
Redan provat, tyvärr. Är iofs lite rädd att skapa sprickor i ramen på det sättet, har inte råd med en helt ny cykel, det här är min färdväg till jobbet f.n.
 
Okej... Värme då? Om du på något sätt kan värma ramen (utan att skada ytskiktet) och sedan kyla ner sadelpinne inifrån...?
 
Sätt fast sadelstolpen iet skruvstäd och använd hela cykeln som hävarm. Brukar lossa de flesta stolpar
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Pinnen ser ut sådär ö, och ö fästet sitter fast i sadeln ö som spänns åt runt pinnen med en mutter ö.
 
  • Närbild av ett cykelsadelns fäste med en pinne och mutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en cykels sadelstolpe och sätesspänne med synlig slitage och färgskrap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Nu minns jag inte men hade du provat typ wd40, 556 eller multi2000? Boltex från wurth är extremt bra annars. Spruta runt röret låt sitta ett dygn prova igen.
Ja,tejpa gärna runt ramröret och skapa en ficka som du fyller med ex wd40,låt verka ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.