Hej !
Tänkte be om råd då jag funderar på att köpa en rakapparat efter att jag enbart kört med skäggtrimmer i alla år.
Har frågat mina Facebookvänner men inte ett knyst har jag hört så nu frågar jag här.
Testade fruns gamla 220v Ladyshave med sladd (= omodern) och kunde konstatera att all stubb hamnade på min generöst tilltagna mage, inte nått fanns att rengöra i maskinen. Jag vill ju gärna slippa sitta i duschen eller gå ut på gården när det ska rakas, på kontoret vore perfekt att kunna sitta.
Vissa trimmer har uppsamlare av skäggrester men jag kan inte hitta något liknande på rakapparater så vart tar skräpet vägen på en modern rakapparat ? Tacksam för åsikter och input av de som vet.
Vänliga hälsningar Urban
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
Jag har en ny rakapparat från Philips och den har ingen ”uppfångare”. Den har däremot ett ställ som som tvättar apparaten automatiskt. Alternativt kan du köpa en beard catcher, vet dock inte hur bra den är. 😀

Man med skägg trimmar det över handfat med uppsamlingsduk fastsatt med sugkoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Mats J. och 6 till
  • Laddar…
Braun med clean and charge?
Visst hamnar en del utanför men mycket i rakapparaten som rengörs när den laddas om man vill.
 
Rakapparat är väl mest för tonåringar? Iofs hade min morfar rakapparat när jag tänker efter. Kör med hyvel är mitt tips!
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag har en ny rakapparat från Philips och den har ingen ”uppfångare”. Den har däremot ett ställ som som tvättar apparaten automatiskt. Alternativt kan du köpa en beard catcher, vet dock inte hur bra den är. 😀

[bild]
Ok tack för svar. Men hur ser det ut i omgivningen när du rakar dig, flyger det skäggstubb runtomkring dig ?
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Braun med clean and charge?
Visst hamnar en del utanför men mycket i rakapparaten som rengörs när den laddas om man vill.
Det såg ut som om det hade snöat när jag körde Ladyshaven och hade hoppats på en klar förbättring från förr i tiden, det kallas visst för utveckling.
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
M munge skrev:
Rakapparat är väl mest för tonåringar? Iofs hade min morfar rakapparat när jag tänker efter. Kör med hyvel är mitt tips!
. 1. Jag är en lat jävel.
2. Tycks inte ha tid och ork för att våt-raka mig.
3.. Blöder som en gris om jag skär mig pga. blodförtunnande mediciner.
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
MultiMan
Hur långt skägg menar du att raka? Mer än 3-4 dagar så stannar i princip alla apparater så därför väntar jag max så länge, men stubben är ju olika grov. När jag inte våtrakar med gammaldags hyvel, raktvål och borste (absolut bäst) så har jag en Braun av förra generationen (serie 7 tror jag, pulsonic) som fångar upp i stort sett all stubb inne i huvudet. Är det väldigt lång stubb så kan man ta loss huvudet och skaka bort efter halva tiden, men som sagt behövs det oftast inte. Sedan följde det med en rengöringsstation/laddare som gör apparaten riktigt ren = hygieniskt och bra.

Men som sagt, grävlingsborste, högklassig raktvål och en bra säkerhetshyvel med enkelt blad är min favorit av många anledningar.
 
  • Arg
Mats J.
  • Laddar…
M
Jag har alltid kört med Philips rakapparater. Där samlas skäggstråna i apparaten. Man öppnar och skakar ur den efter utfört arbete. Series 1000 heter nuvarande, batteri/uppladdningsbar med 3 skärhuvuden.

Har alltid köpt med cylindriska huvuden. Provade Brauns modell med en längre trumma men den var helt kass för mitt grova stubb.
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
galento
Har använt rakhyvel i flera decennier och
tycker detta känns fräschare än att gnida en maskin mot huden. Det är väldigt sällan man blöder .
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
M Markarbetaren skrev:
Jag har alltid kört med Philips rakapparater. Där samlas skäggstråna i apparaten. Man öppnar och skakar ur den efter utfört arbete. Series 1000 heter nuvarande, batteri/uppladdningsbar med 3 skärhuvuden.

Har alltid köpt med cylindriska huvuden. Provade Brauns modell med en längre trumma men den var helt kass för mitt grova stubb.
Kanske borde prova en modernare Philips nästa gång då, för Braun stannar om jag har mer än 3-4 dagars stubb. Annars rakar den utmärkt och samlar skägget bra också.
 
  • Gilla
  • Wow
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
Ett ikke problem om du går upp i serierna, både Braun och Philips är bra maskiner sedan är det mera tycke och smak vad man väljer.
Har du väntat någon dag innan du rakar dig så får du lossa huvudet och knacka ur ett par gånger under rakningen, svårare än så är det inte.
Visst blir det några strån som hamnar "på magen" ;) men så är det, en dammsugnings mekanism hade ändå aldrig varit perfekt.
Hyvel är fortsatt det bästa och där får du också skölja av stråna titt som tätt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M
MultiMan MultiMan skrev:
Kanske borde prova en modernare Philips nästa gång då, för Braun stannar om jag har mer än 3-4 dagars stubb. Annars rakar den utmärkt och samlar skägget bra också.
Jag har provat både dyrare (+2000kr) Philips och dom billigare, tror nuvarande serie1000 kostar 500 spänn på Ullared. Märker ingen direkt skillnad faktist. Jag orkar inte jaga nya blad när den börjar bli slö utan byter hela maskinen istället. Braun provade jag för många år sedan men den funkade inte alls för min tjocka stubb. Upplevde det som att den inte "tog", och den fastnade lätt. Kanske funkar bättre på endagars stubb?

Brukar ha lite olika tillvägagångssätt beroende på humör och längd på stubben. Har ganska kraftig skäggväxt och är det typ 3-4 dagar gammalt så kör jag med Philipsen. Vill jag ha det lilla extra så avslutar jag med Fusion (tror jag dom heter) och raklödder.
Är det +1 vecka eller mer så brukar jag köra ett varv med Philips Oneblade. Den är riktigt bra på att avverka när det är tjockt, framförallt går det fortare än med rakapparaten när det är grovt. Men då får man stå över handfatet för det avverkas friskt och sprätter iväg bra😀

Det är lite som med gräsmattan. Om Onebladen är rotorslåttern så är rakapparaten den vanliga motorklipparen och rakhyveln roboten som toppar det sista.
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
Philips Oneblade, kostar typ inget (i sammanhanget) och är suverän.

Haft dyra (2-3000) monster från Braun och andra och inget slår den enkla Philips Oneblade.

Ingen uppfångare men oslagbar rakapparat.
Skägget är ju bara att plocka upp från handfatet, jag står iaf framför ett när jag rakar mig. 😀
 
  • Gilla
  • Wow
Mats J. och 2 till
  • Laddar…
C
M Markarbetaren skrev:
Braun provade jag för många år sedan men den funkade inte alls för min tjocka stubb. Upplevde det som att den inte "tog", och den fastnade lätt. Kanske funkar bättre på endagars stubb?
Tycker Braun funkade bra på grövre skägg förr när de hade en enda stor "dyna". Sen när rakhuvudet började bli mer avancerat med massa olika finesser slutade det funka för mig iallafall. Typisk förbättringsförsämring.
 
  • Gilla
  • Wow
Mats J. och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.