Såg att tex garagetillverkaren Norrlandsgarage är något dyr när det gäller garageport och portöppnare.

Osäker på vad dom andra tar, Mellby har gett en offert men inte specat vad detta kostar, troligen är dom dyra.

Systems4you.se har dessa prylar för halva priset, det borde väl inte vara nåt problem att köpa dessa separat eller vad bör jag tänka på när jag beställer garaget hos ett bolag och port från nån annan?

Nån som har nåt annat tips på ställe där dom säljer billiga portar?
 
Kanske lite OT för din fråga, men när vi köpte förra huset var där en s.k. Car-In port.
Jag köpte en öppnare och monterade. Med en lite extra plåtlängd så funkade det utmärkt.
Sedan blev porten påkörd av någon, vi bodde nära en skola.
Och med en nya tak-skjutport fungerade samma öppnare också utmärkt.
Så det går nog att kombinera lite hur man vill, bara man håller koll på specarna :)
 
Tanken var inte att port och öppnare skulle vara av olika märken utan att man köper garage av tillverkare tex Mellbygarage, Norrlandsgarage, Lövånger etc men utan port och köper port från nån återförsäljare som endast säljer portar.
Verkar vara så att garagetillverkar saltar på en del pengar på dessa om man jämför men dom kanske anpassar sina garage till just en typ av port eller nåt.
 
Bluffsida skulle jag inte kalla systems4you men det är sämsta butik jag någonsin handlat av. Lovar leveranser som inte håller och man får tjata och tjata. De tänkte inte heller betala tillbaka några pengar. Efter tre månader fick jag tillslut mina grejer men då hade jag redan köpt nya från en tysk butik. Lite surt.

Hörmann öppnare har jag köpt från http://torshop-24.de/ rejält mycket billigare och trevligare attityd än garageportsexperten och snabb leverans.

Jag har monterat Hörmann SupraMatic P på Lindab portar. Fungerar utmärkt. Öppnarna är starka och snabba och det finns även reläuttgång för ljusautomatik.
 
Jag har för mig att både XL bygg och Karl Hedins säljer Hörmann så det det går ju säkert att be om en offert och ev. förhandla lite.
 
Ok, får nog tänka om när det gäller s4y. Förhandla med XL är nog lönlöst, portar är väl inget dom har i lager utan fokuserar på att sälja random byggmaterial men om nån vill ha en port så går dom nog efter listpris.

Torshop hade begränsat med portar, jag är ute efter en 5 meters.
 
Robert-san01 skrev:
Jag köpte min port hos: [länk]


Tack för det tipset, minns du vad frakten kosta till sverige?


När man köper en port med motor, behöver man nåt mer eller ingår allt? Brukar väl ingå sändare men jag har ändå tänkt köpa några extra även såna man sätter i cigguttaget.
 
Kolla här: https://webbshop.mellbygarage.se/garageportar

bra specat med priser, och mycket bra (!) priser på portarna.
Har själv köpt hela garaget därifrån.

Crawford 42 trend tar dem 10990 för, garageportexperten tar 15490.
 
Silfverbielke skrev:
Tack för det tipset, minns du vad frakten kosta till sverige?


När man köper en port med motor, behöver man nåt mer eller ingår allt? Brukar väl ingå sändare men jag har ändå tänkt köpa några extra även såna man sätter i cigguttaget.
Jag importerade ett släp samtidigt så jag hämtade porten utanför Hamburg.

En sändare brukar ingå med motorn. Skena brukar man få välja till och lika så typ av motor. Jag skulle rekommendera Promatic Bi-secure. Den är snabbare upp och indikerar på fjärren om den är öppen/stängd.

Till mitt kommande hus med garage blir det Krokomporten och Liftmatic motorer. Även de har en extra snabb version.
 
Jerry Onmalm skrev:
Kolla här: [länk]

bra specat med priser, och mycket bra (!) priser på portarna.
Har själv köpt hela garaget därifrån.

Crawford 42 trend tar dem 10990 för, garageportexperten tar 15490.

Synd att dom inte har Hörmann 5000mm i webshopen men överlag så verkar dom vara billiga när det gäller Crawford.

Ett smart sett att prispressa på.







Robert-san01 skrev:
Jag importerade ett släp samtidigt så jag hämtade porten utanför Hamburg.

En sändare brukar ingå med motorn. Skena brukar man få välja till och lika så typ av motor. Jag skulle rekommendera Promatic Bi-secure. Den är snabbare upp och indikerar på fjärren om den är öppen/stängd.

Till mitt kommande hus med garage blir det Krokomporten och Liftmatic motorer. Även de har en extra snabb version.

Jag hade tänkt mig Hörmann LPU L-profil 5000x2115 med Supermatic E och såg att scheurich24.de låg nära sverige-pris så frågan är om det blir så mycket billigare med frakt och allt.


Passar på att fråga er med erfarenhet, när man ska välja skena, vad ska man tänka på och varför finns det olika varianter?
Sen finns det olika typer av beslag att välja på men jag har ingen aning om vad som gör det ena beslaget bättre/sämre än det andra.
 
Skena efter höjd på porten. Beslag beroende på utrymme bredvid och takhöjd. Standard med sidofjädrar funkar i 9 fall av 10.
 
Supramatik var det jag köpte, inte pro. P modellen då den även har ljusstrålarna som stannar dem om något blockar.
 
Portar upp till 3000x2500 kommer med Z-beslag som standard, alltså dragfjäder i väggskenorna. Portar över den storleken med N-beslag, dvs torsionsfjäder monterad ovan porten i fram. Har du dålig takhöjd kan du välja att få fjädern i bakkant för att få plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.