Vi är spekulanter på [1]. Det är vårt första hus. Det finns endel "fix", bl.a.:

* Dränera om
* Riva ut trägolv och innerväggar i källaren och bygga nytt
* Tilläggsisolera vinden
* Slipa och lacka parketten
* M.m, m.m.

Dessutom finns det lite "färgat lättbetong" (läs: radon) i källaren...

Vi räknar med ~400' för renovering kan tänka oss att betala XXXX för
huset. Är det rimligt?

Vi tänkte riva ut källaren och bygga nya innerväggar själva. Sen hyra
in folk för att lägga ventilerat golv i halva och klinkers i andra
halvan.

Tar vi oss vatten över huvudet? Kommer vi bo i en byggarbetsplats i
flera år? Eller kommer vi har roligt och lära oss massor? =)

Kunniga personer får gärna titta på besiktningsprotokoll m.m. på sidan
nedan.


[1].
http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=3M32I82OAERN2ELM


Redigerat av moderator
 
Redigerat av moderator:
Jag tog mig friheten att redigera bort uppgiften om hur mycket trådskaparen är villig att bjuda för huset, efterssom det framgick av länken att budgivning pågår. Tänk på att detta är ett publikt forum som läses även av mäklare och kanske även den som är säljare.
 
Tar vi oss vatten över huvudet? Kommer vi bo i en byggarbetsplats i
flera år? Eller kommer vi har roligt och lära oss massor? =)

Om Ni gör jobbet själva kommer Ni att lära Er massor och antingen ha roligt eller lägga av och sälja :)
Japp Ni kommer att bo i en byggarbetsplats, samma gäller där antingen gillar man det eller så ger man upp och drar vidare.
Omöjligt för mej att veta hur Ni kommer att reagera men jag (och frugan) har haft roligt ända sen vi köpte första huset 1984 :p:cool: är nu inne på vårt tredje och renoverar fortfarande :D
Ju mer Ni lejer bort till hantverkare ju mindre lär Ni er och ju dyrare blir det, tyvärr blir det alltför ofta rätt dåligt också verkar finnas fler medelmåttiga hantverkare än duktiga :mad:
Jag råder Er att köpa och börja renovera, gör så mycket Ni bara kan och vågar själva, vänta hellre med det stora och svåra tills Ni lärt Er tillräckligt mycket för att våga ge Er på också det. Men ibland måste man ge sej på nåt man inte alls är säker på eftersom det ska göras i rätt ordning också, men så himla svårt är det inte att renovera hus att man inte kan göra det själv om man bara tar sej den tid det tar och frågar andra som vet hur man gör. Lycka till!
 
Pibben: du har PM...
 
Har också skickat ett PM till dig Pibben.
 
Nu blev huset för dyrt för oss så det blev inget. Men tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.