Hej!
Vi behöver köpa nytt stödhjul till vår släpvagn. Hur vet vi vad vi ska ha?

Hos en återförsäljare stod det att man ska välja ett stödhjul som klarar släpets maxlast – men det är ju orimligt, all vikt kommer ju inte att ligga på stödhjulet – och jag har inte ens sett ett stödhjul som klarar såpass hög vikt.

Tjänstevikten för vårt släp är 280 kg, maxlasten 970 kg. Dimensionen på nuvarande hjul är ca 20 cm i diameter, bredd ca 4 cm. Släpet är bromsat.
Förmodar att jag bör mäta dimensionen på "stolpen" också? (Glömde det i går.)
 
Ta med det gamla till jula/biltema el liknande och köp nåt som passar/ser lika ut, om du inte har ett extremt släp av nåt slag (vilket inte indikeras i dina siffor). Jag har aldrig hört att detta stödhjul är säkerhetskritiskt. Har två släp jag använder, det ena har lufthjul och det funkar ju betydligt bättre på ojämnt underlag. Båda hade fasta från början men ena pajade och det var utplockat på hyllan så jag köpte ett annat som passade fast med luft. Nackdel; om dåligt med luft blir det ett helvete att rulla det.
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
M Modig skrev:
Hos en återförsäljare stod det att man ska välja ett stödhjul som klarar släpets maxlast – men det är ju orimligt,
Håller med! Det är väl bara att ta något som passar rent fysiskt. Detta är väl knappast kritiskt och många släp lever stora delar av sitt liv helt utan stödhjul. :)
 
Du har ett kultryck specat någonstans på släpet (50-100 kg) det är denna vikten stödhjulet måste tåla.
 
G wojda skrev:
Du har ett kultryck specat någonstans på släpet (50-100 kg) det är denna vikten stödhjulet måste tåla.
Njae. Det håller jag inte med om alls. Om jag kör hem ett lass med jord som säger 3ton, skottar av hälften bakifrån och har 1,5ton kvar på släpet, då vill jag att stödhjulet tål mer än kultrycket.

Nu är släpet i detta fall lite mindre och vikten att hantera mer blygsam. Har man inga speciella krav skulle jag ta första bästa som passar, här finns tex ett urval av stödhjul av god kvalitet:

https://valeryd.se/produkter/#q=stödhjul&hPP=12&idx=wp_posts_product&p=0&is_v=1

Även ett från biltema eller så lär fungera rätt bra på ett mindre släp.
 
Jag har ingen aning men kan besiktningsgubbarna ha åsikter om stödhjulet? Alltså är detta något man måste tänka på?
 
Borde inte en tredjedel av lastkapaciteten vara rimligt, kärran har ju två hjul till?
 
Skulle betyda att mitt stödhjul till biltransporten skulle behöva klara 1500 kg.. känns orimligt..
 
Ett stödhjul som är funktionsodugligt kan trilla ned under färd och orsaka otrevligheter. Finns det stödhjul så bör det vara i gott skick. Finns det inte så får det vara.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har ingen aning men kan besiktningsgubbarna ha åsikter om stödhjulet? Alltså är detta något man måste tänka på?
Nej, det är jag rätt säker på att dom inte har under förutsättning att det inte hindrar t ex bromsstång eller kan ställa till med trafikfara genom att sitta helt löst tex
 
Biltema och Jula har funkat bra för mig, men har haft dålig gummikvalité i däcket.
 
Violina Violina skrev:
Skulle betyda att mitt stödhjul till biltransporten skulle behöva klara 1500 kg.. känns orimligt..
Menar du har en lastvikt på 4,5 ton på en enkelaxlad kärra?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Menar du har en lastvikt på 4,5 ton på en enkelaxlad kärra?
Nej, men i trådstarten står det ju att stödhjulet skulle klara släpets maxlast :geek:

Har dock 1250 i lastvikt på min 1500 kärra :cool:

Edit: jag svarade alltså inte på ditt inlägg (jag läste det först nu :crysmile:) så det blev ju fruktansvärt galet.. :rofl:
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nej, men i trådstarten står det ju att stödhjulet skulle klara släpets maxlast :geek:

Har dock 1250 i lastvikt på min 1500 kärra :cool:

Edit: jag svarade alltså inte på ditt inlägg (jag läste det först nu :crysmile:) så det blev ju fruktansvärt galet.. :rofl:
Ah, då blir det rimligare... :rofl:
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ah, då blir det rimligare... :rofl:
Ändock, inte lätt att hitta ett stödhjul med 400+ i maxlast :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.