Jag och min tjej har börjat prata om att flytta till hus, kanske på 1-2 års sikt. Vi bor idag i en liten lägenhet precis utanför tullarna i sthlm och tänkte försöka hitta ett hus lite längre från stan men med pendlingsavstånd till city. Har utrymme att köpa för ca dubbla kostnaden mot vår nuvarande lägenhets marknadsvärde.

Hus och boende är något som vi båda brinner för, därför har vi ganska starka preferenser. Vill hitta rätt "projekt" som ligger bra, har bra potential för utbyggnad eller renovering och till rätt pris. Vår lägenhet ligger bra till, är renoverad stilsäkert men ganska konventionellt, dessutom säljs det många liknande lägenheter i området vilket borde göra den lättsåld och lätt att uppskatta slutpris.

I och med att vi verkligen vill hitta rätt objekt och vår nuvarande lägenhet borde vara lättsåld skulle vi vilja köpa först och sälja sen. Vi är i ett väldigt tidigt skede av detta så inte pratat med vår eller någon annan bank än. Men hur vanligt är det att köpa innan man sålt? Finns det utrymme att argumentera för sin sak om banken till en början säger nej? Tänker vi rätt eller hade ni resonerat annorlunda?
 
K
Spännande!
Skulle vilja påstå att det vanligaste är att köpa först och sälja sen, brukar inte vara några problem med banken. Dock är det nog inte många som får OK för två lån och två bostäder. Detta innebär att er nuvarande bostad måste vara såld innan ni tillträder det nya men ni behöver inte frånträda samtidigt.
Så enkelt förklarat - ni köper fastighet och begär minst 3 månader men gärna längre period innan tillträdet. Ni säljer er innan tillträdet på det nya.

Skulle det vara så att man inte sålt sitt innan tillträde på det nya kommer banken inte låna ut pengar till det nya och man gör kontraktsbrott = dyrt. Men händer nog mycket sällan.

Ett annat alternativ kan vara att sälja först, Bo I hyresrätt eller liknande tills man hittar nytt. Dock vill man inte vänta för länge om man tänkt begära uppskov, vilket man bör nu när räntan är 0.
 
Vi köpte innan vi sålde, hade dessutom hyrt ut huset som skulle säljas så vi kunde inte sälja direkt. Det är helt upp till banken.
Ska sägas att vi köpte och sålde för lika närapå lika mycket och har ca 50%belåning vilket säkert spelar roll. Vi hade kunnat göra en kass försäljning utan att överbelåna oss.
 
Då låter det ju som att det inte borde vara någon omöjlighet, härligt att höra! Jag ska prata med banken och presentera tankegångarna. Har man lite längre tidshorisont tänker jag att man kan vara med och buda på många objekt, har man flyt budar man på ett objekt som råkar ha få intressenter och kan på det sättet ha större chans att hitta ett objekt till bra pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.