Hur har ni gjort som flyttat? Köpte ni det nya huset innan ni fått det gamla sålt? Och isåfall hur lång tid var det där emellan?

Vågar man köpa ett hus för att hyra ut det under ett halvår om man hittar drömhuset?

Erfarenheter önskas av er som köpt nytt hus innan ni sålt det gamla.
 
Vi köpte innan och sålde sedan. Det blev nervöst, vi valde tyvärr "fel" mäklare. Men det gick. Att göra tvärtom skulle troligen också vara minst lika nervöst. Man skulle ju känna att vi MÅSTE köpa NU.

Att köpa först och sedan planera att behålla sitt gamla hus och hyra ut det ett tag tror jag är mycket riskfyllt. Vi är nu i ett läge där huspriser ligger på en mycket hög nivå, det finns många tecken på att priserna kan sjunka, fast det har det gjort i 3 -4 år nu.

Dvs. jag tror att vill man köpa hus nu så skall man inte låta sig avskräckas av nivån och vänta på bättre tider. Men att äga hus på spekulation (dvs låta bli att sälja ett hus man inte längre behöver) tror jag är dumt.

I samband med kraschen i början på 90- talet hade jag en kollega som först hade köpt en lägenhet (1,2 milj) med 100% belåning, de köpte ett hus efter kort tid för 1,5 milj, med 100% belåning. När lägenheten skulle säljas såg det ut som de skulle göra en förlust på 30 000. Efterssom de inte hade någon buffert i ekonomin ansåg de sig inte kunna ta förlusten på 30 000.

De valde att behålla lägenheten och hyrde ut den. ett drygt år senare tvingades de sälja både lägenhet och villa med en total förlust på 1,2 miljoner. Banken tog största smällen de fick ta ett förlustlån på 100 000, banken skrev alltså av 1,1 milj. De fick köpa en ny mindre villa för avsevärt lägre summa.

De här siffrorna låter inte så höga för oss idag. Men kom ihåg att på den tiden låg räntorna på 13- 15% (normala nivån, som sedan under några veckor av krisen var uppe i i 20-25%). Så översatt till dagens situation så motsvarar det kanske 7- 9 miljoner i total belåning och en förlust på 3-4 miljoner.

Att vi skulle drabbas av samma typ av prisfall nu "kan inte hända" enl. många (de flesta) experter på området. Men det kunde det inte 1992 heller om man lyssnade på den tidens expertis. JAG tror inte att de kommer en liknande smäll nu (typ inom 5 år), dvs jag skull nog köpa hus om jag behövde det idag, men jag är inte så säker på det att jag skulle köpa i investeringssyfte.
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Hur har ni gjort som flyttat? Köpte ni det nya huset innan ni fått det gamla sålt? Och isåfall hur lång tid var det där emellan?

Vågar man köpa ett hus för att hyra ut det under ett halvår om man hittar drömhuset?

Erfarenheter önskas av er som köpt nytt hus innan ni sålt det gamla.
Vi hade lägenhet för 3 år sen, köpte 1 hus utanför stan och renoverade länge innan inflyttning. En kort tid efter husköp och påbörjad renovering sprang vi på en tomt vi inte kunde låta bli som vi då köpte för att bygga nytt ( 3 fastigheter på samma gång). Lyckligtvis var räntan nere på 2,5% då.... Men det var skitsvettigt och när det nya är klart så har det varit värt varenda litet bekymmer.... Och då ska ju tilläggas att vi haft tur med värdeökning på både lägenhet och gamla huset.

1: Lägenhet (2 miljoner) -
2: Lägenhet + hus (2+2 miljoner) 1 år
3: Lägenhet + hus + ny tomt (2+2+2 miljoner) 0,5 år
4: Hus + ny tomt (2+2 miljoner) 1 år
5: Hus + ny tomt + färdigt hus (2+2+2) 0,5 år
6: Nya tomten med huset ( 3 - 3,5 miljoner) -

Hoppas jag förklarat det tydligt.
 
Hemmakatten
Vi sålde först och köpte senare. Att det skulle bli väldigt mycket senare hade vi inte en aning om.... Huspriserna låg på topp när vi sålde 2004 - trodde vi. Hade vi väntat ett år eller två hade vi väldigt mycket mer för huset, men det visste man ju inte då. Att hitta drömtomten tog lång tid och att hitta hantverkare för att bygga lösvirkeshus också lång tid. Nu, fyra år senare efter tre tillfälliga boenden (varav ett i husvagn) bor vi i huset, men har fortfarande kvar bl.a. badrum att fixa.

Det är svårt att råda, båda varianterna har sina fördelar och brister. Sälja först, bo tillfälligt men veta vilka pengar man har att köpa hus för är fördelar. Nackdelar är att hitta tillfälligt boende och att hinna köpa nytt hus i tid för att kunna skjuta upp reavinstskatten (om man nu vill det).

Köpa först, flytta in direkt, slippa krångel är fördelar. Nackdelen är att man inte riktigt vet vad man får för gamla huset och om man får det sålt i tid.
 
Och nu är huspriserna påväg upp igen (som alltid när våren kommer).
personligen hade jag nog velat sälja först för att köpa sen, har några i min bekantskapskrets som fått kämpa i drygt ett halvår med att bli av med det hus de haft och det är verkligen inge skoj med dubbla bostäder rent ekonomiskt.

http://www.e24.se/pengar24/bostad/artikel_391235.e24
 
Vi köpte och flyttade in i vårt hus i höstas och våra säljare har fortfarande inte hittat något nytt, det har legat väldigt stilla under vintern. De har bott hos en släkting, gästhus på 30 kvm, två barn och kanin... de trodde att de skulle hitta nåt snabbt..
 
Ja, det känns som om det är svårt hur man än gör... Vi har ett toppenhus idag, men jag tror att det kan bli svårt att sälja det då det är så stort (260 + 110), men vi har en 2:a som vi hyr ut i garagedelen och vi har gjort mycket själva på huset så vi har inte så mycket lån på det. Vårt hus tror jag ganska säkert att vi kan hyra ut utan att vi går med förlust. Det råder bostadsbrist här och om hyran inte är så hög så tror jag det är många som är intresserade även om de vet att de bara får bo här tills huset är sålt.

Nu har vi hittat ett "drömhus" i det området som vi ska flytta till om 1 år, tillträdelsedag är satt till den 1 sept, och frågan är om det går att hyra ut detta hus under 9 månader? Jag vet att även där så råder det bostadsbrist, men här måste vi kanske ta ut mer i hyra + att vi får ta ett relativt stort lån för att detta skall funka.

När vi byggde vårt nuvarande hus så bodde vi först 5 månader hos svärföräldrarna och sedan 1 år i vår 2:a som vi har över garaget. Så visst går det, men vi känner inte för att göra samma sak en gång till.....
 
Jag skulle akta mig för att förlita mig på att hus skall hyras ut månadsvis. Det är inte särskilt lätt att hyra stora hus på det sättet, om det inte hyrs ut möblerat till något företag långt iväg som har ett antal hantverkare på orten som behöver bostad. Slitaget vid korttidsuthyrning är oproportionerligt stort, och du får svårt att visa upp ett hus som är anpassat för visning. "Välkomna hit, just nu bör det åtta svetsare från Polen här..."

Om det råder bostadsbrist på din ort, och ni i alla fall i teorin har råd att ta en smäll med dubbla lån några månader, eller få sänka priset lite, så skulle jag köpa först och sälja sen.
 
Jag sålde först och hade förmånen att flytta in i en av döttrarnas bostadsrätt under tiden huset byggdes. Lägenheten skulle ändå på sikt säljas. Det blev alltså 14 månaders mellanboende. För min del kändes det bra då jag inte hade några reserver att tillgå och husbygget anpassades ekonomiskt till vad husförsäljningen inbringade.

Men precis som Hemmakatten säger - hade jag väntat med husförsäljningen hade jag fått betydligt mycket mer för detta. Det hade också kunnat vara tvärtom. Jag sov ändå gott om nätterna :).

Det finns alltså inget entydigt råd man kan ge.
 
Ska man spela så ska man också ha råd att förlora insatsen och gå vidare med en axelryckning, annars är det vansinne.
 
Vi flyttade in i vårt nybyggda hus sista januari. Då damp det ner en ny tomt från kommunen. Bara att dra igång igen :). Vi köpte tomten och startade upp processen med nybygget innan vi sålde det "gamla" huset. Vi sålde förra veckan så nu är det bara att tuta och köra med det nya huset, sista offerterna för elen kommer i veckan. Visst kändes det lite nervöst men samtidigt hade vi haft 2 värderingar och vi fick det som det värderats till. I september är vi klara med nya huset så det är snabba ryck som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.