Funderar på att köpa ett nytt hus för ca 5 milj kr och använda huset som kontor och undrar om någon vet om det är bäst att köpa huset via firman (enskild firma) eller privat? Jag kommer inte att bosätta mig där utan endast använda mig av huset som kontor.

Köper jag huset privat så kan jag hyra ut huset till firman men att renovera huset, eller köpa grejer till huset som värmepump etc måste jag betala privat, dvs med skattade pengar (ligger på 50% skattetabellen). Möbler osv kan jag dock köpa via firman

Köper jag huset via firman så får jag dra av allt via firman, men inte utnyttja ROT-avdrag.

Är det någon här som jag köpa ett hus via firma och kan komma med tips om det är värt att göra så? Har nämligen svårt att bestämma mig för om jag ska köpa huset via firman eller privat.

Tack!
 
martinericsson skrev:
Köper jag huset via firman så får jag dra av allt via firman, men inte utnyttja ROT-avdrag.
Du får väl ändå inte använda ROT, om det nu är nytt hus? 5 år är det väl...
 
Hemmakatten
Rot-avdrag får du bara om du bor i huset eller har det som fritidshus. För ett hus som används som kontor kan du inte nyttja rot-avdrag.
 
Det är för och nackdelar..

Renoveringar kan som regel inte dras av direkt utan måste skrivas av under typ 20 år. Enda möjligeheten att dra av en renovering direkt är om den krävs för att man skall kunna hyra ut.

Man kan som regel inte heller lyfta momsen utan vidare, man måste se till att fastigheten blir frivilligt momsregistrerad. Om detta är möjlig utan att ha momsbelagda hyresinkomster vet jag inte.

På plussidan finns Positiv Räntefördelning, dvs inkomsten på fastigheten skattas enbart med 30% upp till 7% (för 2013) av det belopp man investerat i fastigheten. Om fastigheten kostat 1 miljon kan man alltså ta ut 70 000 ur firman och endast skatta 30%.
 
durdens skrev:
Du får väl ändå inte använda ROT, om det nu är nytt hus? 5 år är det väl...

Huset är från 1954 (total renoverad 2007) så jag kommer att kunna använda mig av rot när det väl behövs, om jag köper huset privat
 
Hemmakatten skrev:
Rot-avdrag får du bara om du bor i huset eller har det som fritidshus. För ett hus som används som kontor kan du inte nyttja rot-avdrag.
Detta visste jag faktiskt inget om, är du säker på detta?
 
Så ni tycker att det är bättre att köpa huset privat och sedan hyra ut det till firman?

Hur blir det med bankens ränta osv när man köper via firman vs privat?

Om jag ex lånar 10kr från banken för att köpa huset och räntan ligger på 1kr så är det ju skattade pengar (dvs 1.5kr innan skatt) som jag får betala med om jag köper privat, men om jag köper via firman så blir det väl så att jag betalar räntan (dvs 1kr) via icke skattade pengar?

sorry för alla konstiga frågar. är inte så insatt när det kommer till firmor samt hus :)
 
Förstår inte riktigt skillnaden? Du skriver att det handlar om enskild firma. I en enskild firma så är väll allt privat? Sen gör man ju gällande i sin deklaration vad som man drar av för i näringsverksamheten, ingående utgående moms osv.
 
En firma får väl inget ROT?
En firma betalar väl statlig fastighetsskatt?
Om du bor i din firmas hus blir du väl förmånsbeskattad?
Handlar det dessutom om enskild firma tror jag du får svårt att få skattemyndigheten att svälja upplägget...
 
Lättast är nog att ta kontakt med en revisor så reder dom ut begreppen.
Får för mig att fastigheter har en typkod hos Skatteverket antingen så är det en näringsfastighet eller en privatbostad. Vet inte om det går att ändra på hursomhelst?
 
Möjligt att jag har helt fel.

Men en enskild firma kan väl inte köpa en fastighet, firman är inte en juridisk person, utan det blir du som fysisk person som köper och äger firman. Och då har man väldigt begränsad avdradgsrätt i firman för hyror och andra husrelaterade kostnader.
 
ok så ni tycker att jag ska köpa huset privat och sedan hyra ut det till firman? som sagt tidigare så kommer jag inte att bo där (kanske någon dag per vecka). Kommer fortfarande att vara skriven där jag bor nu.

Har bokat tid hos revisorn nästa vecka, men vill kolla med er också :)
 
Ska du ändra användning från bostad till kontor krävs nog ett bygglov.
 
Skulle köpa privat, det är väldigt förmånligt att hyra ut bostäder, avdrag och låg skatt. Du slipper få den klassad som näringsfastighet som ger en högre skatt vid försäljning. Fastighetsavgiften gäller bara för bostäder, inte för näringsfastigheter.

Är det i ett detaljplanerat område som är avsett för bostadsändamål så kan kommunen knorra om det dyker upp kontor. Precis som det kan uppstå problem med permanentboende i kontor. Kräver bygglov som regleras i detaljplan för området.

Köper du i firman så överväg att lägga det i ett AB för att kunna lägga bolaget i träda i 5 år för att få ev vinstskatt
 
dextrocell skrev:
Skulle köpa privat, det är väldigt förmånligt att hyra ut bostäder, avdrag och låg skatt. Du slipper få den klassad som näringsfastighet som ger en högre skatt vid försäljning. Fastighetsavgiften gäller bara för bostäder, inte för näringsfastigheter.

Är det i ett detaljplanerat område som är avsett för bostadsändamål så kan kommunen knorra om det dyker upp kontor. Precis som det kan uppstå problem med permanentboende i kontor. Kräver bygglov som regleras i detaljplan för området.

Köper du i firman så överväg att lägga det i ett AB för att kunna lägga bolaget i träda i 5 år för att få ev vinstskatt

Tack!
några fler fördelar med att köpa huset privat än köpa huset via firman? Kan jag hyra ut huset till underpris? låt säga 1000kr så att jag slipper skatta så mycket på hyran "privat"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.