Hej!
Hade ni vågat köpa ett hus med fuktskadad fasad? (Finns ingen luftspalt.)
Huset har precis garantibesiktigats och där har uppmätts för höga fuktvärden (samt på övriga 7 hus i området).
Fasaderna har därför fått 2års förlängd garanti.
Men vågar man lita på att entreprenören rättar till felet tillfredsställande eller vad säger ni.
Priset är nedsatt ca 600 000 kr vilket ju givetvis är lockande.
 
Nedsatt 600 000. Vad är det värsta det kan kosta om ni åker på att betala själv då?

Om vi antar att entrepenören blåser er, vilket det troligen är minst 50% risk att det sker. Kan ni då åtgärda det för mindre än 600 000 så är det ju ganska OK. Om entrepenören mot förmodan gör rätt för sig så blir det ren bonus.

Som jag tolkar dig så skall bara entrepenören åtgärda om det uppstår fel (utöver förhöjd fukt) inom 2 år. Dvs att ni får leva med den förhöjda fukten såvida ni inte detekterar rena fuktskador, mögel etc inom 2 år.
 
När är huset byggt och ungefärligt pris och storlek? 600´är förstås mycket, men inga gigantiska summor om det rör sig om ett nyare hus i ex. Malmö/Lund/Vellinge och där mäklarna kanske satt ett pris i överkant från början, vilket jag tycker mig se bli allt vanligare på sistone. (Har bekanta som hade svårigheter med att få sitt hus sålt, precis lagom till försäljning kom Sydsvenskans artikelserie om just fasadproblem i relativt nybyggda hus vilket verkade ha en avsvalkande effekt på många intressenter. Några 600´behövde dom dock inte gå ner.)
 
Det som också känns osäkert är ju mögel. Även om det inte syns på väggarna så kan de ju vara fyllda med mögel. Att bara bo några dagar i ett sånt hus känns inte alls lockande.
Kan framtida försäkringar påverkas av att huset varit fuktskadat?
 
Hemmakatten
Jag skulle aldrig köpa ett sådan hus! man vet aldrig vad dsom händer, om entreprenören åtgärdar eller ej, om det blir ytterligare problem med mögel tex. Risken är ju att man inte alls får igen pengarna om man vill sälja. Det måste finnas massor med andra hus att köpa än ett med problem från början.
 
Huset är ett tvåvåningshus, byggt 2006. Utgångspris 2550 000 kr
 
Ett tvåplanshus byggt 2006 för under 2 miljoner (för det var väl -600 på utgångspriset?), nog kan jag förstå att ni är sugna:) Men, varningsklockor ringer enligt min syn på saken... Varför vill någon sälja ett såpass nybyggt hus så gärna att man går ner 600 papp? Nu vet jag inte var i Skåne ni bor, men oavsett var så känns det som säljaren gör en hyfsad förlust. Varför lämna ett såpass nytt hus under dom omständigheterna om det inte är direkt obeboligt? Men jag vet förstås inte detaljerna, det kan ju vara skilsmässa eller att man redan köpt något annat, därav viss desperation från säljarnas sida. Var det er besiktningsman som avslöjade skadan eller var det något som redogjordes för vid försäljning?

Tror ni skulle få fler synpunkter om ni la ut en tråd under "Försäkringar" eller "Juridik" eller liknande, tycker nästa steg är att kolla upp huruvida man kan försäkra sig och i så fall under vilka premisser. Märkligt ändå, borde ett två år gammalt hus inte gå under någon form av byggfelsförsäkring? (Är själv mycket dåligt insatt i dessa frågor ska tilläggas..) Och hur mycket hinner ett hus gå ner sig på två år..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.