Ja, självklart GÅR det att köpa ett hus från Finland ;)
Vad jag vill veta är att OM vi beslutar oss för att köpa ett hus från Finland (språket är inget problem) är det "tillåtet" ? Eftersom det är från ett annat land? Tillkommer det någon tullavgift? Extra skatter?? Är det någon som har erfarenhet av att köpa hus från Finland (eller något annat land) ?
 
Se bara till att kåken uppfyller de svenska byggreglerna, det finns de mest besynnerliga krav på hur ett nytt hus ska vara beskaffat.
 
För fyra år sen köpte jag hus från Finland och det tillkom inget extra, bodde då i Norrbotten och frakten blev detsamma som till norra Finland. På den tiden hade Finland högre energikrav men även om kraven i Sverige har skärpts så borde det inte vara något problem idag heller. Köpte dock inte nyckelfärdigt utan endast stomrest (resten byggde vi själva) så om tätskikt i våtutrymmen etc är godkänt vet jag inte men de kraven ändras väl ständigt så det är nog bäst att fråga försäkringsbolaget vilka system de godtar.
 
samma krav i finland som i sverige idag om jag inte minns helt fel... Så det är nog bara att handla! Ni har ju en ganska fördelaktig kronkurs just nu plus att marknaden sviktar lite på små hus i finland och resten av norden just nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.