Hej!

Jag har två olika typer av ventilhus på mina radiatorer, RAVL och någon slags variant med 28 mm, men skulle vilja sätta dit elektroniska termostater med M30 gänga.

Gammalt radiatorventilhus i metall möter en vitmålad rörledning, med en synlig ventilinsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt ventilhus på en radiator med synlig 28 mm anslutning och spår av vit tätningsmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har köpt adaptrar som gör att man kan använda M30 termostat till RAVL. Det verkar dock helt omöjligt att hitta rätt adapter till mina 28mm ventilhus. Jag har beställt fyra (!) olika sorters M28 till M30 adaptrar och ingen fungerar.

Eftersom ventilhusen dessutom är gamla och en del insatser är trasiga så tänkte jag att man kanske bara skulle byta ut hela ventilhuset mot ett modernt med M30-gänga.

Det verkar dock omöjligt att hitta ventilhus med M30, trots att alla elektroniska termostater har M30x1.5mm.

Är det någon som vet var jag kan köpa ventilhus med M30-gänga? Vad heter typen (motsvarande RAVL, MMA, RA etc.)?

Rörmokaren skulle ha ~1000:-/radiator inklusive moms och ROT för att byta de gamla ventilhusen till nya med M30, så jag tänkte att det kanske hade varit värt att kolla upp om man kunde göra ett försök själv...
 
Tack krilleman_215! Är det någon skillnad på Eclipse eller Calypso?
 
Krilleman
Calypson är en "vanlig" variant.

Eclipse automatisk flödesbegränsning.
 
För oss noviser inom rörmokeri, vad innebär automatisk flödesbegränsning? Är det någonting man behöver om man ska ha självreglerande termostater?
 
Krilleman
Den varianten är nylanserad och jag har inte pillat på dessa än.
 
B
Köp Viessmann eller någon annan tysk, de har M30, det är ju EU standard.
 
Boan skrev:
Köp Viessmann eller någon annan tysk, de har M30, det är ju EU standard.
Så det är därför M30 på termostater är så vanligt förekommande, trots att det inte alls verkar standard för ventilhusen här i Sverige?

För mig som inte är så insatt, var handlar man bäst Viessmann ventilhus? Ebay? Kan du hjälpa mig med några sökord så jag vet vad jag ska leta efter? +Viessmann +M30 gav mest termostater.
 
B
B
Unionskopplingen är R20 (tror jag) , och inte M-gänga som i sverige, men Rörgängan är ju samma.

Jag har detta i vårt hus och vi satte in radiatorer 2009
 
B
ursäkta spam... men kanske går det att se här http://www.mma.se/produktkategori/rot-ventiler-insatser/ vilken sort det är du har?

Har du RAVL kan det gå att köpa en Serviceinsats till den som gör den till en RAN (dvs ny Danfossstandard, och då brukar det komma med adapter till M30 med vissa elekroniska termostater)


http://www.evbutiken.se/serviceinsats-f-ravl-dn10-dn15

men den funkar bara om det är en Insex 13 i hålet där packboxen sitter, annars är RAVL för gammal för att byta insats


Edit:
http://www.imi-hydronic.com/sv/prod...termostatventiler/tillbehor-radiatorventiler/
 
Redigerat:
n0ir skrev:
För oss noviser inom rörmokeri, vad innebär automatisk flödesbegränsning? Är det någonting man behöver om man ska ha självreglerande termostater?
Man ställer in flödet istället för kv-värdet på ventilen. Underlättar antagligen vid större installationer där det finns mätbara stamventiler osv. Du behöver inte automatisk flödesbegränsning men du kan använda båda varianterna.
 
Jättebra information! Tack för hjälpen alla!

Konstigt att inte ventilhus med M30 är vanligare, men det kanske kommer...
 
B
ja, det borde gå mer mot EU standard, vi är lite speciella i sverige verkar det som. Det vanliga i tex Tyskland är ju integrerat koppel med c-c 50mm där tilloppet är innerst, och med R15. sen finns det kompletta koppel med avstänging som är sjukt smidiga för under 100kr, en liten ventil som skruvas in som går justera med enkla verktyg.. ja, det är lite konstigt. Ska man bygga nytt går det ju lika bra.

Vi sparade sjukt mycket på vårt. Elementen gav jag 2009 22000 kr för, och då var det tre stora 33, och resten 22, stora och långa element 12st..... (bara elementen med hållare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.