Vi har en rätt gammal Metro Therm typ:2003, installerad 1992.
Sen några dygn tillbaka så är det bara halvljummet vatten.

Någon som har tips på vad som kan fela? är det värt att ens felsöka eller ska man köpa ny direkt?

IMG_0947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0951.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0949.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0945.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
22år gammal, står väl inte på innan tuben börjar läcka. Jag själv hade nog valt att byta ut den.
 
Med elen bortkopplad kan man t.ex. resistansmäta och isolationsmäta elpatronen för att se om den verkar hel fortfarande. Även kontrollmäta termostatens givare etc. (om man vet vilket värde den ska ha - brukar ofta stå i manualen).
 
Var hittar man lappen som berättar exempelvis vilket år den är tillverkad?

Har en likadan med samma fel men hittar ingen typbeteckning? Fast min droppar från elpatronen.

Ed
 
Krilleman
adde1234:s typbeteckning sitter ju längst ner till höger på första bilden! ;)
 
Det gör den kanske.
På utsidan/framsidan längst ner till höger?
Otydligt på min mobil.
Saknas på min VVB

Blir nog en ny VVB för min del. :(
 
Kolla blandningsventilen först. Ibland kan de kärva, det kan hjälpa att vrida ratten fram och tillbaka några ggr. Det är ventilen till vänster på bilden.
 
Den har jag rattat på hjälpte inte.
Droppar från elpatronen lite. Kan inte se exakt var och det ser rostigt ut där elpatron möter tank.
End of life känns det som.
 
Edharley skrev:
Den har jag rattat på hjälpte inte.
Droppar från elpatronen lite. Kan inte se exakt var och det ser rostigt ut där elpatron möter tank.
End of life känns det som.
Då är det tuben som elpatronen sitter i som det rostat hål på, sitter en offeranod monterad på tuben som ska bytas vid behov men när var hur man har lust och inspektera den vet jag inte. Därav rostar nog tuben sönder i förtid.
 
Så är det nog garanterat.
Köpte huset för lite mer än 4 år sedan, inga papper på VVB som tydligen var bytad för 20-25 år sedan. Säljarna var inte spec tekniska heller. Har hittat en begagnad nibe 275 liters för 4000 och en ny har jag fått offert på 8100.
Den begagnade är 7 år gammal, låter som lite maffigt pris? Nån som har koll på elektrisk anod? Låter bra att slippa inspektera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.