Hej.
Jag behöver byta spisen, men blir osäker på vilken jag kan köpa. Den gamla är märkt med 400V. Verkar vara 0 framdraget också. Kan man köpa en spis som ska kopplad med 230v och få det att funka genom att bara byta uttag?
Bifogar lite bilder hur det ser ut.
 
  • Eluttag hålls, kablar exponerade, otrygg installation, arbete pågår, säkerhetsrisk, bakgrund i trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en demonterad eluttag mot trävägg och golv, exponerade kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klistermärke med elektrisk anslutningsschema för 400V system, fäst på metallbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en europeisk Schuko elkontakt med grå plast och silverfärgade stift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Om nollan är framdragen och ansluten som den ska vara och som det ser ut att vara så kan du köpa vilken spis som helst (en ren 230V enfas rekommenderas INTE). Uttaget behöver inte bytas, det är gjort för detta ändamål.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Din gamla/befintliga spis använder inte nollan.
Uttaget har fem trådar och är allt kopplat som det ska kommer en 230 spis att fungera utmärkt. Jag hade verifierat uttaget genom mätning och inspektion.
Men, se till att uttaget blir fastsatt i väggen, sitter det löst kommer något att lossna! Varken trådarna i väggen eller uttaget och dess plintar är avsedda att vara rörliga!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om det är rätt med att den blå ligger i uttaget uppe till vänster, bör kollas att det är noll, så kan du köpa en ren 230 eller en 400, 400 är bäst då den inte belastar huvudsäkringarna så mycket. är det bara en ren vanlig fullvuxen spis och inte någon häll så kör på 400V. Spisar för 400V brukar ha en färdigkopplad sladd. Medans 230 brukar vara utan.
 
A
J jonaserik skrev:
Om det är rätt med att den blå ligger i uttaget uppe till vänster, bör kollas att det är noll, så kan du köpa en ren 230 eller en 400, 400 är bäst då den inte belastar huvudsäkringarna så mycket. är det bara en ren vanlig fullvuxen spis och inte någon häll så kör på 400V. Spisar för 400V brukar ha en färdigkopplad sladd. Medans 230 brukar vara utan.
Nää
en spis med 230V elementspänning har om den inte köpts på felgiganten, en fullkopplad perilex monterad som standard, vilket även en 400V motsvarande har men utan nollstift. vissa mindre nogräknade nätbutiker saluför oxå gärna utan sladd då spisarna är till för andra marknader
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det tål att påpeka att spisar med 400V elementspänning idag är ganska ovanliga. Och jag har aldrig sett det när det gäller induktion. Som sagt. Är uttaget kopplat som det skall är det bara att köpa valfri ny spis och koppla in i uttaget.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
400 V är inte alls ovanligt, finns många av den sorten, bara söka på spis 400 V
 
Fantastiskt!
Tack för bra svar, då är det bara åka och handla. Ska givetvis skruva fast uttaget🙂
 
Se då till och kräv att den har sladd och stickpropp med bara 4 stift ( 400V ) på sig, bara kasta ut den gamla och plugga i den nya. Enklare kan det inte bli.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag köpte en 400 volts spis ganska nyligt och det fanns massor att välja på. dock finns det i princip inga spisar med induktionshäll som går på 400 Volt. Men alla vill inte ha induktion...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
400 V är inte alls ovanligt, finns många av den sorten, bara söka på spis 400 V
Det finns en olycklig vana av tillverkare att skriva 400 V om spisen kopplas till två eller tre faser och nolla även om spisens elementspänning är 230 V. Så visst får man många träffar om man söker på spis 400 V. Men många av träffarna har trots detta 230V elementspänning. Och om man vill ha induktion så har i alla fall jag aldrig sett någon som klarar sig utan nolla.
 
  • Gilla
Måste och 6 till
  • Laddar…
Tanken är nog att köpa en med induktion nu när det verkar vara plug and play
 
Ja, allt tyder på att det ska funka. Men jag hade inte pluggat in en spis för 10 000:- utan att kontrollmäta att det är 230 V på rätt ställen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Sant, men kontrollmäta kan jag göra
 
Fairlane
Ett tips är att verifiera att spisen du köper har tillräcklig effekt för dina önskemål. Bosch/Siemens har några varianter där effekten är lägre till exempel och om jag inte minns fel så hade även Electrolux det också nu. För vissa är det inget problem, medan andra tycker det är störande.
 
  • Gilla
Fixerup och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.