Skall byta ut spisen, men har lite svårt att riktigt veta vad jag skall leta efter. Huset byggt på 50-talet och inte fått nya elstammar vad jag kan se. Spisen som finns i köket nu är markerad med texten "Apparatens märkspänning = 220 V". Vidare visar en skiss på baksidan av spisen kopplings schema för fem poler (inkl jord). Det är 1~, 2N~,3~ och 3N~. Min tolkning är att det är en trefas 220 V spis..?? (kan det stämma?). Kontakten är en fast modell i väggen med rund vit kåpa med anslutningen i nedre delen av det runda... Har pratat med en bekant och förstått att det är en del att tänka på för att slippa dra nya 400 V el-stammar (det kommer vi inte ha råd med...).
Så finns det andra lösningar med befintligt elsystem, men med ny spis?
 
Har du kollat, hur många säkringar som går till spisen på elcentralen? ???
 
Du har själv svarat på det.
Du har en spis på 220 V. Ska du ha en ny spis så måste det bli en på 220 (230) V. Du kan inte använda en 400 V.
Sedan är det en fråga om inkoppling.1 eller 3 faser.
Den gamla spisens märkskylt:
1fas, 2 faser och nolla, 3 faser och tre faser och nolla.
Det är inget som du behöver bry dig om :)
Det fixar installatören.
Beställ du bara en 230 V spis. :)
 
Hm, det finns inte särskilt många proppar i skåpet... bara en går till spisen. Det skulle i så fall innebära att vi har en 220 Volts enfas spis.

Så oavsett vilken 230 V spis vi köper så går det att installera både som enfas eller trefas?

Jag tar nog rådet att låta en installatör göra jobbet! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.