Min trogna gamla Skil har slutat slå. 6 mm i betong kan funka, max. Den borrar fortfarande trä, plast mm, men som slagborr är den slut. Dags att handla nytt. Vad ska man satsa på? Jag borrar ganska sällan betong (bor i trähus med betongbälklag) och jag har redan 2 fungerande borrmaskiner (bra sladdlös AEG skruvdragare plus Skil:en). Jag har fyra alternativ:

1. Billighets-Borrhammare (Ferm, CoTech osv). Jag borrar otroligt sällan Betong, iallafall just nu.
2. Bra borrhammare. Finns DeWalt 800W på rea i stan just nu, 2500:- inklusive vinkelslip som jag också behöver ny. Enda nackdelen är att eftersom den bara varvar 1100 r/min är jag osäker på hur den funkar som borrmaskin, fast jag har ju Skil:en.
3. Bra slagborrmaskin, typ Makita eller Blå Bosh. Dom kostar 1500 - 2000:- och funkar både till slagborr och borr.
4. Köpa riktigt dyra fina borr och plåga Skilen ett tag till.
 
Jag har en ferm borrhammare som fungerar utmärkt och jag har använt den ganska flitigt. Även jag har en skil med slag som jag aldrig använder för utom som borrmaskin (sitter stationärt i ett borrstativ)
 
Jag tror att AEG och Milwakuee har tvåväxlade borrhammare så man kan få det bästa från två världar. Har dock inte testat dem. Tror Harald Nyborg har en AEG till OK pris. Annars finns ju alltid England. Funderade på den, men det blev en Hitachi PC3 istället.
 
C
Ett tips kan ju vara att satsa på en bättre begagnad proffsmaskin. Just borrhammare finns det ju en hel del av på t.ex. blocket till vettiga priser.
 
Jag tror K-Rauta fortfarande har Dewalt 25114 för 1959:-, åtminstone i Gävle.
 
Bosch Uneo?
 
ThomasLindgren skrev:
Bosch Uneo?
:D:D Humor :D:D
 
Springare skrev:
:D:D Humor :D:D
???
 
Har du provat Uneo?
Den är skitdålig.
 
Springare skrev:
:D:D Humor :D:D
Vad då? Den passar ju i handväskan.

K-rauta i Växjö säljer Dewalt borrhammare 25002 för 995:- och Dewalt 21114 för 1995:-
 
Vem f*an har sagt att jag har handväska?
:mad::mad::mad::mad::mad:
Jag har ingen handväska, jag lovar!!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.