Skall köpa ny vedpanna till mitt hus.Har 2 kubikmeter i acc.Huset är 70 kvadrat i två våningar,byggt 1942 och inte tilläggsisolerat. Är inte intresserad av tips ang.isolering utan vilket märke av panna jag skall köpa så jag kan elda så lite som möjligt,till minsta arbetsinsats och naturligtvis lägsta pris.Veden har jag gratis så det gäller pannan som jag vill ha tips om. Atmos och Orlan förekommer flitigt här och det är till er användare jag nu vänder mig till.Funkar förbränningen bra? Inkörningsproblem oaktat. Vore tacksam för svar från er som har erfarenhet av dessa pannor.
 
Har du dubbla slingor i tanken?

Jag kan tipsa om Gaselle Qvikup 45kW. En rejäl och bra panna med sugande fläkt. Fungerar hur bra som helst.

Vad menar du med lägsta pris? På lång sikt eller kort sikt?

Mats
 
Jag hade en Atmos med 2 tankar á750liter styck i ett tidigare hus och jag är otroligt nöjd med den anläggningen och kan varmt rekomendera en Atmos panna.
Mycket enkel att elda och minimalt med aska om du eldar rätt.

Lycka till.
 
Hej!

Jag har en Orlan 40 (första generationen) där jag fimpat regulatorstyrningen. Fläkten går istället mot laddomatens rökgastermostat samt mot en vanlig dubbeltermostat från en gammal oljepanna. Till detta har jag även en varvtalsregulator som jag kan styra förbränningshastigheten med. Detta mot 3 kubik acktank som tyvärr är i minsta laget. Tycker att pannan och anläggningen funkar bra. Enda missen var att jag följde leverantörens rekomendation av skorstensstorlek då jag även murade upp en ny Isokern. Men med en rätt dimensionerad dragbegränsare samt att jag strypt lite på skorstensarena i toppen så fungerar det bra!:D
 
En modern vedpanna skall ha sugande fläkt
Pannan skall dimisioneras för att med en tändning & ett fullt inlägg klara att fylla ack-tanken/tankarna med den värme som man förbrukar en "normal" vinterdag.
Det är därför dom flesta pannor ligger på mellan 25 & 40kw
Dom bästa pannaorna enligt min erferenhet är:
Baxi (solo inova 30 - 40 & 50kw)
Calmarpannan (V33 40kw & V65 80kw)
CTC V35 (35kw)
Effektas Woody (35kw)
Samt
Nibe Vedex 3300 (33kw)
 
Hej Åskar, Du skriver att det var ett misstag att följa leverantörens rekomendationer angående skorstensstorlek.Jag har d/250mm räcker det tror du?
 
Diametern 250mm räcker mer än väl. Har en ny Isokern som har diametern 180mm och är 10m hög. Otroligt drag i skorsten då pimpstenen den är byggd av är så välisolerad. Har varit tvungen att strypa arean i toppen till diametern ca 150-160mm för att dragbegränsaren (Z150)inte skall behöva stå vidöppen när det blir lite kallare ute.

Visst är Solo innova och Calmar mycket bra pannor men min Orlan 40 funkar bra den med, trots under halva priset..:D! Nåja jag köpte min anläggning billigt av en bekant som skiljde sig innan den hann installeras så att det blev just en Orlan var nog mest en slump..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.