Hejsan allihopa!
Det är så att motorn till min matarskruv har gått sönder och jag måste byta den, jag har en äldre brännare från bentone och matarskruven som var kopplad till brännaren är av märket crouzet. Det finns en matarskruv nära mig att köpa men den är till viking bio brännare. Jag undrar då om den mataren passar min bentone brännare för jag hittar ingen information om vilka matarskruvar som passar til bentone brännare.
Hand håller en trasig matarskruvmotor framför en äldre bentone-brännare och pellets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Bentone brännare med ett öppet skruvlock och synliga pellets, oordnade kablar och en påse pellets vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mekaniken med rör och så borde inte vara problem, kanske olika diametrar på rören men det går ju fixa.
Vad står på motorerna, spänning, ström och effekt?
Båda BORDE vara 230 volt enfas.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Mekaniken med rör och så borde inte vara problem, kanske olika diametrar på rören men det går ju fixa.
Vad står på motorerna, spänning, ström och effekt?
Båda BORDE vara 230 volt enfas.

Protte
Ja ja rör borde inte vara problem det jag är mer rädd för är om det går att koppla ihop alltså om de har olika adaptrar för brännaren måste skicka information till matarskruven när den ska mata och jag undrar om det kommer gå att koppla ihop de två så att de kan komunicera. Brännaren är 230V så matarskuven måste också vara det?
Etikett på brännare som visar teknisk information, inklusive modell, spänning och effekt, "Made in Sweden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en elektrisk komponent med tekniska specifikationer synliga, indikerar 230V ämnad för byggprojektskommunikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är nog ingen ”kommunikation” utan när det saknas pellets så slås strömmen på till skruvmotorn.

Har du sökt efter en originalmotor?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det är nog ingen ”kommunikation” utan när det saknas pellets så slås strömmen på till skruvmotorn.

Har du sökt efter en originalmotor?

Protte
Nej tyvärr finns ingen originalmotor vad jag vet har försökt hitta. Så alla matarskruvar fungerar i princip likadant? För det går 3 kablar från brännaren som ska kopplas till mataren, gul-grön, blå och brun. Så andra skruvmatare går att koppla likadant som den gamla bara spänning effekt och ström är likadan?
 
Bara spänningen på nya är 230 volt, ström och effekt är inte så noga, inom samma härad så funkar det.
Kan ju vara bra att den gör ungefär 6 varv per minut också om skruven som på min går ett antal sekunder på varje start oavsett hur mycket som matas fram på varje start.
Anslutningen är nog bara att koppla rakt av.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.