Hej.

Vår frys har pajat och vi måste nu köpa ny kyl & frys. Har kollat på lite olika paketpris på nätet. Bland annat finns det kyl & frys av märkena Gorenje och Elektro Helios till helt ok paketpris. Är det märken som funkar att köpa eller är de jättedåliga? Jag har inte hört talas om dem förut. Jag har bara hört att Cylinda inte är så bra märke. Jättetacksam för svar!
Med vänlig hälsning Jossan
 
Hej

Gorenje skulle jag passa mig för, har haft en sådan och det var problem från 1:a dagen. Mycket dåligt med reservdelar
 
Båda är mer eller mindre lågprismärken. Behöver inte betyda att alla är dåliga maskiner, men min far har Elektro H kyl&frys hemma i huset sedan fem-sex år och han är inte nöjd eftersom båda skåpen har krånglat med diverse saker, allt i från handtag som lossnat, termostat och kondensator som pajat till att frysens kompressor havererat. Jag misstänker att han kommer byta inom kort, vid nästa incident.
 
Vanbeasten skrev:
Båda är mer eller mindre lågprismärken. Behöver inte betyda att alla är dåliga maskiner, men min far har Elektro H kyl&frys hemma i huset sedan fem-sex år och han är inte nöjd eftersom båda skåpen har krånglat med diverse saker, allt i från handtag som lossnat, termostat och kondensator som pajat till att frysens kompressor havererat. Jag misstänker att han kommer byta inom kort, vid nästa incident.
OK, det lät inge vidare. Har du hört något om Gorenje då, om det är bra eller ej?
 
Jag har haft en Gorenjekyl i en lägenhet jag bodde i. Den funkade bra den tid jag bodde där, men den lät ganska högt när kompressorn gick. I övrigt har jag ingen erfarenhet av märket.
 
Ok men visst är det "Ljudnivå dB" som visar hur högt det låter? Den som jag har tittat på har dB 42. Är det högt eller normalt?
 
Det är en helt ok ljudnivå. Mitt skåp hade några år på nacken och stod på ett trägolv, så jag gissar att det var en kombination av att kompressorn började bli sliten, att skåpet stod lite ojämnt och resonans, eftersom skåpet var inbyggt.
 
Elektro Helios är väl en billigare variant från Electrolux som även äger Aeg
Våra Elektro Helios frys och kylskåp höll i drygt 22 år innan vi köpte nya då frysen började krångla.
Har märkt att kylplattan som finns i nya kylen inte fungerar tillräckligt bra vid avfrostning då vatten inte rinner undan utan hamnar under svallådan.
 
Ok så då skulle du rekommendera Elektro Helios?
 
Samsung kan absolut vara värt att titta närmare på!
 
mielo skrev:
Samsung kan absolut vara värt att titta närmare på!
Menade du Bosch?
 
Nä, då hade jag väl skrivit det...
 
Sorry, jag trodde att du svarade ang länken ovan.
 
A
Samsung håller mellan 2 och 4 år sedan har de rostat upp inuti.
Gorenje finns et delar till utan vidare det är ASKO-UPO samarbete.
Gorenje har saker som slits också, men billiga reservdelar, lätta att reparera. gorenje har ett samarbete med pinnfarina om design, var tidigare ett mediokert märke men jämfört med Elektohelios betydligt bättre.
Jag tycker att man skall precis som med diskmaskiner kolla hur inredningen och dörrar är.
Jag tycker att känslan är bättre i de tyska märkena liebherr, miele, siemens. Dessa går också sönder, kanske inte lika vanligt men sönder går allt. reservdelar däremot brukar vara betydligt dyrare.
Siemens skulle det nog bli nästa gång även om mina Gorenje dito hållit i +10-år nu och inga krämpor finns.
 
  • Gilla
KycklingMos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.