fredri_k
Hej på er, står i valet och kvalet att köpa en ny eller begagnad robotgräsklippare. Jag är totalt inställd på just Husqvarna 220 - detta är beslutat! De kostar just nu 16500:- nya och begagnade ligger dom runt 10 000:-

Finns en jag är intresserad av som gått cirka 3 somrar och gått 550h i drift, ser jättefin ut och väldigt välskött. Den kostar cirka 9-10tusen. Den är 5 år gammal dock.

Har en "enkel" trädgård på cirka 1200m2 så den borde fixa det galant..

Hur skulle ni resonera, lägga lite extra och få garantier och en helt ny? Eller halva priset drygt för en 5åring? Jag tycker 16500 svider ganska kraftigt, men vill ju inte heller vara dumsnål..
 
Jag skulle inte köpa en 5 år gammal robot för över halva nypriset.

Jag skulle i ditt fall köpa en ny Husqvarna eller en ny robot av annat märke om budgeten är tight. En 5 år gammal elektrisk maskin som har stått utomhus skulle jag inte ge mer än max 30% av nypriset för om ens det.
 
  • Gilla
fredri_k
  • Laddar…
Dom skriver att batteriet håller 1-5 år så det får man räkna som förbrukat också så du tänker på det.
 
fredri_k
Ja jag har också tänkt på det, cirka 1000-1500 för batteri...?
 
Personligen hade jag inte gett 10k för en så gammal klippare med eventuellt batteribyte och kommande servicebehov. En ny klippare är värd merkostnaden!
 
Priserosionen på robotgräsklippare är brutal. Om man tittar på produktsegmentet som helhet så är det nog ett generellt prisfall på 20%-30% årligen, och priserna på begagnatmarknaden verkar ligga för högt. De etablerade leverantörerna försöker hålla uppe priset på sina premiummärken (t.ex. husqvarna) men säljer nästan identiska produkter under andra varumärken (t.ex. Gardena). En begagnad robotklippare borde värderas lite högre än en begagnad dator, dvs 3-5 år gammal =~ 25% av nypriset anser jag.

Vill du inte betala 16k för en ny så välj hellre en ny klippare av ett annat märke. Husqvarna Automover305 är t.ex. nästan samma klippare som Gardena R40li.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.