Vi letar efter en kombibil/minibuss, 5-7 platser. Har flera frågor här kring detta.

1. Vilket bränsleval är bäst? Hur funkar flexifuel och finns det några nackdelar med det? Vilka är fördelarna med diesel gentemot bensin?

2. Vilka är era personliga erfarenheter av de olika märkena?

3. Något annat som bör tänkas på vid bilköp?

Kan tillägga att det troliga är att vi köper en begagnad bil.
 
Hur många mil kör ni /år

Hur stor budget har ni, dels för inköp, dels för reparation?

Har ni några tankar och ideér om lämpliga bilmodeller som man kan starta en diskussion om?
 
MrPlow
1. Flexifuel (etanoldrift) gör att du måste tanka oftare och kan göra bilen mer svårstartad. Diesel har högre fordonsskatt men drar i regel mindre. Så du måste köra ganska mycket för att räkna hem det.

2. Tyskt är en bra start.

3. Behöver lite mer input från dig.
 
Det finns inget givet svar på dessa funderingar utan allt beror på dina förutsättningar, preferenser och ekonomi.

Hur tänker du kring kostnad-kvalitet-trafiksäkerhet-komfort-status, var bor du, hur ska bilen användas, hur lång körsträcka?
 
Har en fundering om Diesel....
Varje kedja har ju sitt eget märke,
Preem har något dom kallar ACP
OK Q8 har Diesel Bio+
Statoil kallar sitt för Miles diesel

Är det egentliga samma sak, bara det att dom vill ha egna namn? Eller är det helt olika bränslen och man skall inte blanda mellan de olika märkena??
 
MrPlow skrev:
1. Flexifuel (etanoldrift) gör att du måste tanka oftare och kan göra bilen mer svårstartad. Diesel har högre fordonsskatt men drar i regel mindre. Så du måste köra ganska mycket för att räkna hem det.
Etanol är ingen bra investering är min personliga åsikt. Många bilar (av olika märken) har haft problem med startsvårigheter, ojämn gång, motorlampor. Jag tror Etanol är på väg bort. Bränslebranschen gick ut och erkände den undermåliga kvalitén på den svenska etanolen, fast det var 2010 tror jag. Det är bättre nu, bilarna går bättre, fast forfarande bäst på ren bensin. I början körde flera tillverkare med uppdaterade mjukvaror, hjälpte ibland. Var med och bytte spridare, lambdasonder, avgasgrenrör, katalysatorer. Nu är bilarna 5-10 år gamla och tillverkarna sk_ter i dom, typ.

Dieselskatten på vår bil från 2013 ligger på tusenlappen. Vi halverade vår bränsleförbrukning, sparar många sköna tusenlappar om året på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.