Jag går och tänker på häckar. :D
Har kollat på www.bakker.se men då deras senaste leverans inte var efter våra förväntningar så går de bort.(köpte blommor o sånt)

Har istället börjat lura på denna, www.mirakelhacken.se
Jag ska sätta en 30m lång och ska fungera som insynskydd.

Någon här som vet något om den eller upplevt miraklet???
 
Var har du hittat den? Jag hade inte vågat mig på något som ingen annan testat som jag kan åka och titta på. Mirakel låter skumt tycker jag ...
 
Det är ju Alm, och visst kan du andvända den till häck, men den blir inte så himla snygg, dessutom får almen en del sjukdomar så jag hade satsat på avenbok istället, växer på bra eftersom den inte skall skäras ned, blir tät, behåller bladen en stor del av vintern (bruna blad) och man får den hur tät och snygg man vill.
VARNING varning för Bakker! Finns nog nästan ingen som är nöjd med dom, dom säljer växter som inte är härdiga och som inte ens ser ut som på deras bilder, dessutom brukar hälften vara dött när man får det och man lyckas sällan få pengarna tillbaka.
Ett ställe som jag har beställt ifrån ett par gånger (bla.a avenbokshäck) är hortogreen. www.hortogreen.com. Priset lär väl inte bli så mycket högre än almhäcken du hittat heller.
 
Hemmakatten
Det där är ju en alm (Ulmus=alm). Almar får almsjuka och är inte härdiga så långt upp i Sverige (zon 3 eller så har jag för mig). Almar brukar inte vara så vanligt att plantera nuförtiden. Jag skulle nog avstå köp.
 
  • Gilla
JennieHalili
  • Laddar…
Hemmakatten
Melkerberg hann svara före mig. :) Men, det är ju bra med flera personer som avråder från köp. Just avenbok satte vi själva förra året runt en köksträdgård. Stora fina häckplantor var det, bra pris och har växt en del redan första säsongen. Enkla att sätta, behöver inte bindas upp, kan hållas smal om man vill. Jag tänker mig min häck med en sluthöjd på ca 160cm, men de kan bli högre.
 
kul med snabba svar. Kände inte till det om Almsjuka. Kanske inte är så smart att välja miraklet då... Avenbok ser intressant ut! Och bra priser med, tack!

Poppel häck då, är den okej?
Vi vill ha en hög, tät, helst behålla nåra blad på vintern så man inte mister insynskyddet.

Länk: http://www.hortogreen.com/shop/
 
Nej, jag hade inte tagit poppel. Poppel blir träd om du inte klipper, dom skjuter rotskott och blir inte så snygga.
Jag förstår att du vill ha en snabbväxande häck, men fundera lite på vilket jobb du vill lägga ner, vill du ha en klippt som behöver klippas ett par ggr varje år, kanske friväxande? Kanske en som du kan kapa ner när den bli ful om man t.ex har missat beskärningen några år?
Ok, mina favoriter är:
Avenbok: Tät, hög om man vill, genomgående stam (klipps inte ner)
Liguster: Mycket tät, kan kapas ner om den blir ful, växer fort.
Måbär: Tål allt, tät, grönskar tidigt, kan kapas ner om den blir ful, växer fort.
Syren: Långsam i starten men sedan växer den på bra, tar plats men inte så mycket jobb om man inte vill. Och en klassiker.
Spirea: Bred, tät, klipps inte (ok, helst inte) växer mellanfort i starten, blommar snyggt.
Häggmispel: Växer fort, kan vara friväxande eller klippt, kanske inte den tätaste men snygg och tålig.

Och min hat-häck: Thuja. För att den är så trendig och alla planterar den, dyr är den och dör för dom flesta första eller andra året, har sällan sett snygga thujahäckar i sverige.
 
Pil växer fort och kan formas.
 
Hemmakatten
Nu måste jag korrigera mig själv. Det är BOK och inte avenbok vi satte förra året.

Avenbok måste man binda upp vid en pinne för att den skall bli rak och för att få toppskottet (höjden) rak. Det är ett himlans bök att knyta tre-fyra snören runt varje plantaoch sedan vartefter den växer knyta upptoppskottet.

Bok växer själv, behöver inte bindas upp och precis som avenbok så klipps bara sidorna tills man får den höjd man vill ha. För övrigt har den de egenskaperna jag skrev ovan, dvs. växer fort, kan hållas smal, vackert grenverk, tålig. En hel del löv brukar sitta kvar över vintern.
 
Hemmakatten
Pil är ett otyg. Växer mkt fort, måste beskäras säkert 4 ggr per säsong för att hällas tät och nere. De pilhäckar jag har sett har alla övergetts av sina ägare, det är alldeles för övermäktigt att hålla den i schack, för att inte tala om de många släpvagnssläp men rens o klipp som den genererar varje år. Dessutom är rötterna något för hemska att växa långt åt alla håll. Pilrötter är ökända för att växa in i gamla avloppsrör och in under husgrunder
 
Almen som nämnts ovan är faktiskt resistent mot almsjukan och går man in på internationella siter nämns den ganska ofta även om den är relativt ny härhemma. Men jag rekommenderar faktiskt också bok.

Har satt ett par hundra avenboksplantor för tre år sedan och ångrar mig djupt och ska riva upp den för återplantering av den vanliga boken istället. Varför? Jo, avenboken är dödstråkig här nere i sydsverige om vintern och när jag ser hur fint min bokhäck är med sina vackra, vissna vinterblad så byter jag alltså ut alla avenbokar ..,
 
Melker, bra häck-förklaring!

Så mirakelhäcken är resistent...hmm..

Bok, vart finns de att köpa?
Häggmispel verkar lockande efter lite forskning!

Poppel, nejtack efter nedan text på annat forum;

"Min farmor hade poppel på sitt sommarställle på Öland och hon förbannade dem! De poppade upp överallt, gräsmattan blev vass av alla avklippta skott.
Så tänk på det innan du bestämmer dig för poppel."
 
Hör efter med närmsta handelsträdgård, oftast tar dom in barrotade häckplantor på beställning så det börjar bli dags nu. Du kan ju även ringa hortogreen och höra, dom har varit hjälpsamma dom gånger jag har haft med dom att göra och dom har säkert större sortiment än det som visas på hemsidan. Dom flesta häckväxterna ligger på 200-250 kr/10-pack, förutom vintergrönt då som är dyrare.
Häggmispeln är väldigt fin, blommar i vitt på våren då den har rosaaktiga blad, och underbar höstfärg, den är lite av en woodland-växt, så den ger ett lite skogigt vilt intryck vilket kan vara väldigt trevlig.
 
Hemmakatten
Vilken växtzon bor du i, ByggareFred? Det är ju lite avvgörande förvilken häckplanta du väljer.
 
Zon 2 eller 3,
3mil norr om Göteborg mer exakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.