Hjälp mig med uträkningen! Vad blir det för ekonomisk skillnad om jag

köper extra pellets för 100 kr/säcken
eller
kör elgolvvärme med rörligt avtal i betalzon 4?
 
Du köper 78 kWh pellets för 100 kronor eller 78 kWh el för 380 kronor.

Så då återstår bara att räkna ut hur mycket av dessa 78 kWh du kan omvandla till värme och varmvatten.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Gäller bara golvvärmen.
Jag får väl köra igång golvvärmen och testa hur mycket den drar på ett dygn.
Men jämförelsekostnaden ser jag ju inte förrän decemberräkningen kommer:thinking:.
Stort tack för hjälpen!
 
Men hur driver du elgolvvärme med pellets?
Vad har du för panna/brännare? Kanske någon som vet vad effekten ligger på.
 
Nej, har elgolvvärme som jag snålat med dvs inte haft igång. Betonggolv som just nu är svinkallt. Kaminen för rumsvärme drar 1 säck/dygn men jag kan öka dess effekt.

Nu testar jag golvvärmen 1 dygn i kombination med pelletskaminen istället för att brassa på kaminen. Jag har bara 65 säckar kvar så jag måste tänka långsiktigt över vintern då pelletsleverantören har slut på säckar.
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Då är jag med. Lycka till!
 
Om du har direktverkande el och dessutom i ett betonggolv så blir pellets klart billigare. DVS om du har obundet elavtal.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Om du har direktverkande el och dessutom i ett betonggolv så blir pellets klart billigare. DVS om du har obundet elavtal.
Det har varit mycket ekonomiskt under alla år. Men med nuvarande el- och pelletspriser krävs det testning;).
 
yonna yonna skrev:
Det har varit mycket ekonomiskt under alla år. Men med nuvarande el- och pelletspriser krävs det testning;).
Det är väl enklare att räkna ut så får du exakta siffror. Då måste du utgå från ditt elavtal - hur mycket kostar en kilowattimme el + elöverföring och moms.
För mig i elområde mellansverige och obundet avtal blir pellets (100kr för 16 kg) billigare än luftvärmepumpen så den är avstängd. Din elgolvvärme i betonggolv är nog 4 gånger dyrare att driva än min luftvärmepump.
Ska du absolut köra på el så slopa elgolvvärmen och köp en elvärmefläkt på Jula.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Det är väl enklare att räkna ut så får du exakta siffror. Då måste du utgå från ditt elavtal - hur mycket kostar en kilowattimme el + elöverföring och moms.
För mig i elområde mellansverige och obundet avtal blir pellets (100kr för 16 kg) billigare än luftvärmepumpen så den är avstängd. Din elgolvvärme i betonggolv är nog 4 gånger dyrare att driva än min luftvärmepump.
Ska du absolut köra på el så slopa elgolvvärmen och köp en elvärmefläkt på Jula.
Eftersom golvvärmen inte varit på denna säsong är bottenplattan iskall :sick: och fötterna, trots varma tofflor, mår dåligt. Kaminen ger annars lätt 20° med 1 säck/dygnet. Först när jag får december-el-räkningen vet jag kostnaden. Här i Skåne kostade elen (inkl alla avgifter) i september 611 öre/kWh, oktober 363 öre/kWh och november 449 öre/kWh.
Efter dygnstestet får jag ta ställning till om jag ska ha låg golvvärme.

Men det här med att jaga kilowatt har väl nästan blivit en sport för mig;). Har just nu en beräknad årsförbrukning på 4500 kWh.
 
  • Wow
  • Gilla
Värmelärlingen och 2 till
  • Laddar…
Räknade på 5kr i min kalkyl.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Eftersom golvvärmen inte varit på denna säsong är bottenplattan iskall :sick: och fötterna, trots varma tofflor, mår dåligt. Kaminen ger annars lätt 20° med 1 säck/dygnet. Först när jag får december-el-räkningen vet jag kostnaden. Här i Skåne kostade elen (inkl alla avgifter) i september 611 öre/kWh, oktober 363 öre/kWh och november 449 öre/kWh.
Efter dygnstestet får jag ta ställning till om jag ska ha låg golvvärme.

Men det här med att jaga kilowatt har väl nästan blivit en sport för mig;). Har just nu en beräknad årsförbrukning på 4500 kWh.
Skulle du @yonna bygga ett hus utan vattenburen värme i en betongplatta i dag?

Ett välisolerat träbjälklag med trä eller linoleumgolv känns inte iskallt även om det saknar golvvärme
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Räkna med ett par dyra dygn innan plattan börjar ge värme.
Du kan inte räkna vad den kostar förens den fått upp temperaturen.
Samma om du kyler ut huset, då går det fler säckar pellets innan det är varmt igen.
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Åk till en loppmarknad och köp mattor att fylla golven med, det blir nog billigare tänkt över hela vintern.
 
  • Gilla
  • Haha
Värmelärlingen och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Åk till en loppmarknad och köp mattor att fylla golven med, det blir nog billigare tänkt över hela vintern.
Tja, ännu billigare nästa år då hon har mattorna, men knappast så komfortabelt som ett varmt stengolv.
 
  • Älska
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.