Köpa material via entreprenör (totalentreprenad) eller direkt via återförsäljare?

För oss som är åker runt nu och tittar på allt material känns det mest logiska att ta in pris direkt från återförsäljaren. Det finns många kampanjer och erbjudanden att ta del av där ute vilket bidrar att hålla ner våra inköpskostnader. Jag tänker att genom att vi sköter den delen själv i byggprojektet så sparar vi byggentreprenören i alla fall tid och oss pengar.

Jag sliter mitt hår i denna frågan. Jag får varierande råd: Ett är att låta entreprenören köpa in allt material. Fördelen är att vi då lämnar allt ansvar på entreprenören. Blir det strul är det upp till entreprenören att fixa det. Visst, det är dyrare…frågan är hur mycket dyrare?

Nu höjer då de vise männen ett varningens finger och säger…Ack ack….om du köper via återförsäljare så tar du över ansvaret från entreprenören att allt kommer rätt levererat m.m m.m m.m. Blir det nu strul så kommer entreprenören debitera dig i häst väg..oj oj oj. Så i slutändan så kommer det inte bli så mycket billigare att köpa in via återförsäljare som du trodde.

Kan man tänka sig en variant här:
Vi köper in via återförsäljare. Vi besparar entreprenören tiden att lägga på att kontakta återförsäljare för att ta in priser på materialet vi vet att vi vill ha. Vi ger entreprenören en lista på återförsäljare och produkter. De ansvarar för att beställning och leverans sker i tid. De tar även ansvar att allt levereras komplett, d v s de ska inte kunna hävda att det är vårt fel att det fel grejer eller att grejer saknas.

Kan man tänka sig att erbjuda entreprenören en fast ersättning för att sköta beställning och ansvarstagande för att grejerna levereras komplett?

Eller är det helt enkelt bättre att bara luta sig tillbaka, betala 100 papp extra och låta entreprenören fixa allt?

Med material menar jag:
- Kök
- Vitvaror, kök, tvättstuga
- Badrum, kakel inredning
- Golv, trägolv
- Fönster + Fönsterdörrar
- Insatskamin

Hjälp mig rensa mitt huvud! /Andreas
 
Redigerat:
Ta in offerter...se till att speca allting i detalj så du får det du förväntar dej och för att kunna jämföra offerterna.....
 
  • Gilla
Anders D
  • Laddar…
Låt entreprenörerna fixa metaerialet!

Det blir billigare i längden för dig, då du kommer få betala mer för arbetet om du inte tillåter dem att lämna materialet. Sen får du ingen garantihjälp av installatörerna om något är av bristfällig kvalite. Då får du stå för alla kontaklter mewd fabrikatörer och betala för demontering och monteringar själv. Har de lämnat materialgaranti så kostar det inget att byta de som inte funkar..
 
Vi skötte all inköp efter snickarens begäran men så kände vi han också.

Kan väl säga att det finns STORA marginaler på snickerier, VVS, el osv. Rabatter på 50% till 150% är inget ovanligt, så varför skulle inte detta komma dig till godo?
Öppna ett konto på ett byggvarauhus när dig. Skaffa Bauhaus konto osv osv.
 
150% rabatt! Det är sannerligen inte illa!
 
Tycker att du iallafall kan köpa vitvaror själv.
Finns ofta en hel del pengar att spara där.
 
Lyssna inte på skräckpropagandan från hantverkare och jordens undergång om du handlar grejerna själv. Det blir både billigare och du får exakt vad du vill ha. Vissa undantag kan det finnas när det kommer till smågrejer.
 
M
mlkjhr skrev:
150% rabatt! Det är sannerligen inte illa!
Ja, få pengar tillbaka är inte så dumt ;)
 
Jag tycker inte att det spelar så stor roll - det beror lite på hur du förhandlar. Mina snickare som jag jobbar med skickar vidare fakturabeloppet. De gör inga ytterligare prispåslag för materialet. De föreslår tom att jag kan åka och köpa materialet och bära in det på tomten. :) Känns ärligt på något vis. Det är ju hos mig för att jobba inte stå i kö på någon brädgård.

Man kan handla på deras konton också så att man får eventuella rabatter.

Men jag tar upp det rätt tidigt att jag anser att prispåslag är uteslutet som modell numera. Tycker att man måste välja en modell. Antingen timpeng eller materialpåslag.

Så min poäng är. Köp materialet själv eller kräv noll påslag!
 
Redigerat:
kajtarn skrev:
Jag sliter mitt hår i denna frågan. Jag får varierande råd: Ett är att låta entreprenören köpa in allt material. Fördelen är att vi då lämnar allt ansvar på entreprenören. Blir det strul är det upp till entreprenören att fixa det. Visst, det är dyrare…frågan är hur mycket dyrare?

Nu höjer då de vise männen ett varningens finger och säger…Ack ack….om du köper via återförsäljare så tar du över ansvaret från entreprenören att allt kommer rätt levererat m.m m.m m.m. Blir det nu strul så kommer entreprenören debitera dig i häst väg..oj oj oj. Så i slutändan så kommer det inte bli så mycket billigare att köpa in via återförsäljare som du trodde.
Om du läser i gamla trådar på forumet kommer du snart att upptäcka att ett väldigt vanligt ämne är kunder som upplever sig lurade genom extremt höga materialpåslag. Ett påslag på 300%, i synnerhet på el och vvs är inget ovanligt.

Sen är det inte säkert att du är försäkrad mot strul för att du låter entreprenören tillhandahålla materialet. Risken finns att de rättar till felen, men helt på din bekostnad. Om de glömt beställa någonting så sätter sig helt enkelt hantverkaren i bilen och kör och hämtar det som fattas, och du får betala både timkostnad och bilkostnad för resan. Det finns trådar där kunder haft hantverkare som kört fler gånger om dan för att komplettera.

Å andra sidan är det nästan omöjligt för en privatperson att se till att allt material som behövs finns tillhands när det behövs.

Det enda rimliga är att ta in offerter på fasta priser på det du vill ha.
 
Micke64 skrev:
Ja, få pengar tillbaka är inte så dumt ;)
Tankevurpa :surprised: Hade det inte varit optimalt att få pengar när man handlade :D

Jag kom att tänka på vilken rabatt som vi fick när vi handlade färg till fasaden. Jag får kolla våra fakturor men jag har för mig att det var upp till 75% rabatt!
 
Att handla upp material tar tid, och det låser hantverkarens pengar i det pågående arbetet (såvida det inte utbetalas förskott). I den mån det visar sig att materialet inte duger (händer ibland) så går det mer tid till att reklamera. Ett bygge är rätt omfattande (tror att läsare av detta forum är medvetna om det) Händer i stort sett aldrig att beräkningarna är perfekta. Det kan bli material över. Eller,ännu värre, Det fattas lite. I första fallet står hantverkaren med lager. I andra fallet blir det ytterligare tid till materialanskaffning.

Det kostar pengar att hantera material. Så är det bara. Därför är det rimligt att ha ett påslag. Är det löpande räkning så är det självklart för mig att avtala om påslagets storlek. Det finns en ruta för det i Hantverksformuläret. Om flera hade förstånd att använda den rutan så skulle den här diskussionen vara överflödig.

Hur man gör är helt beroende på föhållandet mellan beställare och entreprenör. Går man ängsligt och väntar på att bli lurad så blir allt mycket krångligare. Finns det förtroende så öppnas möjligheter att göra som det passar bäst.

Mvh / Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.