Hej,

Håller på och letar efter hus alternativ mark att bygga på.
Tyvärr blir man ganska kräsen då man förmodligen kommer bo på den platsen väldigt länge.

Finns ett område som jag tycker är väldigt fint och som ligger väldigt bra till. Problemet ärr att det inte finns någonting till salu där och skulle vilja ha lite input från folk som har erfarenhet av att be att få köpa.

Får ta och kolla upp med kommun och eller lantmäteriet om vem som äger marken, men hur frågar man sen?
Det är en lantlig miljö med ganska mycket skogs- och åkermark så förmodligen är det någon bonde som äger mycket mark där.

Finns det några stora orsaker att inte köpa mark på detta sätt?

Ni som har gjort något i stil med detta får gärna berätta hur ni la fram det för markägaren och lite om förfarandet därefter.

Tack på förhand.

(Jag ber om ursäkt om detta är den 20:e tråden med samma frågeställning, men jag hittade inget när jag sökte)
 
Faidros skrev:
Har du sett de här trådarna:

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Oj, jag ställer mig i skamvrån och skäms.
Tack
 
jag ringde upp markägaren och frågade om han ville sälja där
 
Och vad fick du för svar? :)
 
Själv hade jag frågat markägaren många gånger utan resultat. Sedan markägaren gått bort och en avlägsen släkting ärvde så tog vi reda på vem det var och framförde en önskan att köpa.

Det fick vi, men till det pris som dom begärde och det blev inte billigt men vi fick vår drömtomt!!
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Jag ringde markägaren och efter att jag hade ringt 3 gånger fick vi köpa så nu ska vi lämna in förhandsbesked för bygglov och hoppas på det bästa. Skam den som ger sig! Iofs hade jag kompisar som kände markägaren plus att han visste lite vem jag var så det var väl till min fördel kan jag tänka mig.
 
Ni som köpt mark, vad har ni fått betala per m2?
 
Hammarskallen: Vad vill du uppnå för sorts kunskap med den frågan? Svaren riskerar att bli fullständtigt meningslösa, eftersom priset på råmark varierar med såvääl läge som över tiden. Tillkommer den variation som beror på att samma mark vid två tillfällen kan omsättas med och utan viss byggrätt.
 
Allt är till salu.

Fredrik Lundberg skickade fram sina advokater för att köpa en fastighet han hade fastnat för när han hade bestämt sig för att flytta hem igen. Advokaternas replik på fastighetsägarens svar "det är inte till salu" var "vi tror att det är det". Och när sedan affären blev av så sa advokaterna "ni kan behålla nycklarna. Vi behöver dom inte..."

Priceless :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.