Hej!
Har sett en tomt som står öde som jag gärna vill ha. På tomten står också en gammal torp som ingen använder.
Har frågat kommun vem som äger tomten och den tillhör tydligen en allmänningsförbund.
Jag ringde ordförande för allmänningen som ganska otrevligt sa att inga tomter var till salu och la på.
Som jag förstått det så är allmänningsmarken inte bara hans utan en hel samfällighet. Han kan väl inte ensam bestämma att neka mig.
Hur ska man gå till väga?

/Arre
 
Problemet för dig är att ifall du har ordföranden emot dig så är det nog rätt kört, även ifall det rent teoretiskt skulle gå att få en majoritet för en försäljning ifall frågan togs upp på årsmötet. I sådana här typer av föreningar är det ofta få som vill engagera vilket innebär att den som valts som ordförande ofta är den som bestämmer i praktiken.
 
Jo ordfaöranden kan nog bestämma att inga tomter är just nu till salu. Såtillvida att om det inte finns ett beslut i föreningen att man skall försöka sälja, så kan han informera spekulanter om att föreningen inte har för avsikt att sälja.

Om du kan få en eller flera medlemmar i föreningen att föreslå för föreningen att mark skall säljas, så kan det nog bli ett annat läge. Så försök få tag på en medlemslista. Kanske lantmäteriet kan bistå där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.