Hej
Nu är det så att jag och min hustru har köpt oss ett litet hus på landet, det är ett 50-tals hus på 60m2 boyta och 60m2 biyta. Det förefaller så att detta hus byggdes av en släckning till min granne på 50-talet vilket resulterade i att avstyckningen gjordes i all hast. Detta hastverk resulterade i att vårat garage till 2 tredjedelar ligger på grannens mark och den lilla skogsplätten bakom vårt hus inte hör till oss. Nu har vi för avsikt att köpa tillbaka den här marken vilket jag beräknar vara inte mer än 1000m2 och marken i sig är inget att hänga i granen, några granar och lite sly är allt som finns. Vi vill bara gardera oss för garaget och att granarna blir kvar. Min fråga är vad det är för kostnader involverat i ett sådant här köp? Jag har fått höra att lantmäteriet ska 30 000 innan dem ens lyfter pennan för att rita ut de nya gränserna, stämmer detta? För så pass lite mark känns det löjligt dyrt, finns det andra alternativ som garanterar ägande av marken?
 
Hemmakatten
En fastighetsreglering tar X antal timmar för Lantmäteriet oavsett om det är 200 eller 2000kvm. Vi köpte till lite mark 2006 och fick för det betala 22'.

Hur vet du att grannen vill släppa marken för småpengar? Han inser ju att markbiten är värdefull för dig och kanske kräver betalt därefter.

Ett alternativ kan vara att du arrenderar marken av grannen eller att ni skriver ett avtalsservitut där det står att du får nyttja marken på det sätt du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.