Har bytt panel på huset, den gamla var mer eller mindre rutten. Tänkte åka till NOrge och köpa färg. I Norge kan man köpa målarfärg som håller komponenter som gör den mer beständig t.ex mot mögel mm.
Är det någon som har erfarenhet att köpa färg där ?
Någon som känner till bra färg-affär i Oslo .. Bergen regionen ?
 
jag har köpt demidekk täcklasyr (dekkbeis) i norge, men ska du köpa i Oslo kan du lika gärna köpa färgen i Sverige, för där är den lika dyr som här. jag köpte min i en mindre ort nära gränsen, tror den kostade typ 800NKR blev väl ca 900SKR för 10liter, om jag minns rätt.
huruvida den är mer mögelbeständig eller ej vet jag inte och det vet inte handlarna i Norge heller, burkarna skiljer sig inte åt iallafall.
men det är ju värt resan för pengarna.
:)
 
Jag fick samma pris i Norge som i Sverige efter prutande i bägge länderna så det är lika bra att köpa hemma. Innehållet i burkarna från Jotun är också identiska, det är en skröna att den norska färgen skulle innehålla kemikalier som gör den mer beständig.

Däremot finns olika typer utav grundfärg och täckfärg som är olika beständiga. Kör med Jotun Demidekk Optimal och grunda med Visir. Visir "Extra" tror jag den nya heter som skall vara mer miljövänlig, men tar längre tid på sig att dra in och inte heller ger riktigt samma skydd.

 
Åka till Norge för att det är billigare???!!!??? Har svårt att se att ett land som tar 150 spänn för en pizza ska vara billigare på något.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.