Min lägenhet ligger vid markplan mot innergård, bra läge utan direkt insyn tycker jag. Någon tidigare ägare har lyckats få tillstånd att plocka loss räcket för den franska balkongen och anlägga en mindre uteplats med plantering runt 2-3 kvm trall. Hurvida tidigare ägaren eller föreningen anlagt planteringen framgår inte men i dagsläget rår föreningen över växtligheten. Så ligger det till o allt är frid o fröjd med det, sett flera BR i andra områden som har fått tillstånd att uppföra liknande så det är väl inte helt ovanligt kan tänkas.

Har dock en stilla undran ifall det finns några exempel då bostadsrättsinnehavaren fått just "köpa loss" mark från föreningen så att den tillhör själva BR´en? Alltså jag är medveten om att föreningen äger fastigheten och jag har nyttjanderätten o allt vad det innebär, man betalar ju en viss summa per kvadratmeter som det så populärt brukar mätas och tanken var då att man skulle få köpa nyttjanderätten för 5-10kvm uteplats. Dels för att det då skulle kunna konstrueras något vettigare utan förbehåll att det måste rivas för att föreningen tycker si eller så. Låter lite så när man pratar om det i dagsläget nämligen, att det inte har varit något man har rätt till utan att det blivit så med ganska mkt snällhet från föreningen. Inget emot det men låter inte helt positivt i alla lägen. De har ingen större användning av marken där, menar de planterar inte gärna utanför en fransk balkong och något annat än det kan jag inte komma på.

Någon som vart med om det jag efterfrågar?

MVH
 
Det finns många föreningar där mark utanför lägenheten upplåtits redan vid bildningen av föreningen. Att göra det i efterhand är rent formelt säkert möjligt. MEN formaliteterna är ganska omfattande om det skall göras på ett korekt sätt. Då måste man ändra andelstalen för samtliga lägeneheter i föreningen, erfterssom summan skall vara konstant. Så det är i princip samma formella gång som när man ombildar vindsutrymmen etc. till lägenheter, skillnaden är att då handlar det om så stora belopp för föreningen att det är lönt att ta jobbet med formaliteterna.

Det är tänkbart att man skulle kunna skriva någon form av hyresavtal eller arrende för marken, borde kunna ge enklare hantering.
 
Okok...så det ligger till =) Ja då låter det ju onekerligen krångligt på det sätt jag tänkt mig då. Om man vill höra sig för ang något dylikt då, alltså vad som gäller och är möjligt eller inte vem är det som kan det? Menar alltså någon lite mer opartisk än själva föreningen, är det någon i HSB´s "ledning", kommunen eller annat?

MVH
 
Bästa strategin är nog att ta det med någon i styrelsen. Har du lite tur så lovar de att fixa det, om det inte vet hur struligt det kan bli. I många föreningar har styrelsen inte så där jättekoll på vad som gäller.

Om föreningen säger nej så spelader det ingen roll hur positiva ex. HSB i din region är. Föreningen bestämmer över sin egendom.
 
Kommod skrev:
Okok...så det ligger till =) Ja då låter det ju onekerligen krångligt på det sätt jag tänkt mig då. Om man vill höra sig för ang något dylikt då, alltså vad som gäller och är möjligt eller inte vem är det som kan det? Menar alltså någon lite mer opartisk än själva föreningen, är det någon i HSB´s "ledning", kommunen eller annat?

MVH
Föreningen bör ju vara så opartisk som den kan bli. Jag menar du ingår ju också i föreningen, den är inte grundmässigt en "motståndare" :)

Rin eller för den delen ring på hos någon i styrelsen, gärna någon du kanske har morsat på då och då och lägg fram din fråga. Sen kan saken tas upp på en stämma, då är det ju en fördel om ni är flera, så kan ni skriva en motion om att alla på markplan bör få ta över uteplatserna och låta stämman rösta om saken.

I en tidigare BRF jag var med i gjordes detta - alal lgh i markplan fick en yta på ca 3x2 m som uteplats - ett av argumenten för detta var att övriga lägenheter ju hade balkong, och att ytan ändå inte användes. Insättning av balkondörr fick lägenhetsinnehavarna bekosta likaså ev. anläggning av stenar eller så på ytan utanför. Andelstalen vet jag inte hur dom räknades om, eftersom det var ett allmänt område så behövde ju ingen sänka sitt andels tal - bara de som fick uteplats blev påverkade, men en liten hyreshöjning blev det förstås för dom som fick sin uteplats.

Totalt tror jag det tog två år att göra, inkl 2 stämmor, innan beslutet - och sedan ytterligare några månader att bygga, men omöjligt var det iaf inte...

/K
 
Upplåter föreningen mark till en del av medlemmarna måste andelstalen räknas om för samtliga. Likaså om föreningen höjer hyran (årsavgiften) för några medlemmar.

Är din förening ansluten till tex HSB hade jag kontaktat dem först för att få veta vad som gäller juridiskt. Därefter hade jag kontaktat styrelsen. På så sätt har du mer kontroll över situationen då du har all information du behöver från HSB (förhoppningsvis!).
 
I min förra förening hade vi en liknande situation.

Varje bostadsrätt har en bit mark i anslutning till bostadsrätten. Ingen markbit är exakt på kvm lika stor. Eftersom markbiten inte uppläts när bostadsrätten bildades tillhör marken föreningen och det är föreningen som i slutändan är ansvarig för vad som händer på markbiten, tex olyckor.

Detta gjorde att styrelsen började undersöka om det gick att upplåta markbitarna till medlemmarna istället. Detta visade sig vara svårt då föreningen var tvungen att sälja markbitarna efter gällande marknadspriser till medlemmarna, detta för att det skulle bli så rättvist som möjligt. Kan tänka mig att det är ännu viktigare i ditt fall eftersom det inte gäller alla medlemmarna.
Att upplåta mark och förändra alla eller några bostadsrätter kräver också beslut på en föreningsstämma.

En annan väg att gå är att föreningen hyr ut markbiten till dig. Detta innebär att föreningen drar igång en sidoverksamhet. Har föreningen ingen sådan sedan tidigare kräver även detta ett beslut på en föreningsstämma. Det innebär också att föreningen blir momspliktig.

Har föreningen sidoverksamhet sedan tidigare och får tex hyresintäkter så måste styrelsen noga kontrollera så att de inte klassas om till oäkta bostadsrättsförening om de väljer att hyra ut markbiten till dig.
 
Anledningen till att jag ser det som en fördel att diskutera/få information av någon annan part än själva föreningen beror just på det ogoransson är inne på att det kan vara positivt att ha ett "konstruktivt" förslag iställe för enbart massa frågor när man lägger fram det till föreningen. Därav vill jag veta vad som är möjligt och inte, onödigt att be om något som ex inte är juridiskt möjligt. Då kan jag sammanställa en idé med något som faktiskt är möjligt, någon ritning kanske så får dom säga sitt sen, då har man iaf lagt fram det lite snygg o gjort vad jag kunnat.

Som sagt sett andra BRF i andra kommuner som tillåtit att "låna ut" uteplats precis som för mig, men ska man vara riktigt riktig är det i sin ordning? Menar nu när tom personalparkeringar ska förmånsbeskattas (hört förslaget iaf) är det lagligt att låna ut en uteplats? Dumt att ta upp ärendet med fel person o så förstör man för andra kanske, det vill jag ju undvika.

MVH
 
Fick en idé här nu... Till lägenheten hör ett föråd, enda informationen jag kan läsa mig till är att den är på ca 3 kvm, inte mätt. Vad räknas förådet som, är det biarea eller ja vilken är den korrekta benämningen och är den samma som en uteplats?

Tanken var då alltså om det skulle gå att "kvitta" förådet mot uteplatsen och sen hyra förådet istället, menar spelar ju ingen roll för mig om jag har "nyttjanderätten" för förådet eller ej =)

Är det något att fila på?

MVH
 
Låter rätt knasigt. Visst kan det vara bra att ha förslag på lösning när/om du kontaktar föreningen, men ärligt talat är det nog risk att de tycker det hela vara lite befängt.
Kanske bättre om du bara frågar om du kan "låna" så som du själv beskrivit ovan.

/A
 
Jag vet inte hur upplåtelsen såg ut från början, men har förrådet funnits med sedan början skulle jag tro att förrådet uppläts tillsammans med bostadsrätten och att det inte går att "plocka bort" förrådet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.