Hej!

Står i begrepp att köp mig en enkel, billig kompressor, att ha till bland annat spikpistol, renblåsning av verktyg och liknande enklare syften. Möjligt att jag ger mig på lite spraymålning någon gång men det är högst osäkert och inte alls nödvändigt om det innebär en betydande kostnadsökning.

Jag har tidigare haft tillgång till en sådan här http://www.jula.se/catalog/verktyg-...-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200073/ - åtminstone ser den exakt likadan ut som denna, fast i annan färg och av annat "no-name"-märke. Fungerade utmärkt till det jag ska ha min nya till, förutom att jag aldrig målat med den gamla.

Hittade sen den här http://www.jula.se/catalog/verktyg-...-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200079/ och funderar över skillnaderna, för det är ju ett gäng. Det jag behöver hjälp med nu är då om någon enkelt kan förklara de olika egenskapernas betydelse för mina syften med maskinen.

De skillnader jag kan se är:
- Arbetstryck: 8 mot 10 bar. Säger väl sig självt att högre är bättre...
- Luftmängd: 158 mot 156 l/min. Försumbar skillnad.
- Antal tankar och total volym: 1x50l mot 2x8l. Inte lika självklart.... Jag antar att stor volym ger högt tryck längre innan kompressorn måste "ladda" igen. Å andra sidan kan dubbla tankar med justerbart tryck till sekundärtanken kanske kompensera för den mindre volymen? Eller?
- Oljesmord mot oljefri. Oljefri känns spontant bättre då risken för olja i luften är mindre. Å andra sidan kanske en oljesmord håller längre? Å tredje sidan känns renare luft viktigare med tanke på hur mycket (lite) jag kommer använda kompressorn. Tänker jag rätt?
- Vikten: 33 kg mot 19 kg. Tja, beror ju på hur mycket man behöver flytta den över trösklar och in och ut ur bil och liknande....
- Effekten är samma...

Så egentligen är det ju dels olja eller inte olja och dels antal tankar kontra total volym jag undrar över.... Lutar lite mot den första, den med dubbla tankar, eftersom jag vet att den funkar för mina syften (möjligen med undantag för målning då...) men å andra sidan är det ju ett jämrans bra pris på den andra plus att den har mycket större volym, men lägre tryck... Hjälp!!! :confused:;)

Synpunkter mottages tacksamt!
Mvh,
ToRy
 
Större tank! Kolla även på Biltema. Dom har en 24l för 799 eller 1099 om du vill ha 1500w
 
  • Gilla
implementer
  • Laddar…
Verkar som att Biltema, Jula, Clas ohlsson och Bauhaus har samma kompressor, de är iallafall oerhört lika.

Men den där 50l på jula har bra pris om man är klubbmedlem
 
Kolla på verktygsboden och duab. Dom brukar ha hyffsade grejjer enligt min erfarenhet.
Det brukar gå smidigt att beställa via postorder.
 
På vilket sätt är en större tank bättre än två små? Vill inte ifrågasätta, bara förstå. (y)

Båda biltemas verkar ge lägre luftmängd per minut jämfört med Julas båda, och "bara" 8 bar... Kan det vara så att med mindre tankvolym är det lättare (mer skonsamt för kompressorn) att bygga upp ett högra tryck vilket förklarar att samma effekt klarar 10 bar i en mindre tank? (Kan inget om sånt här, vilket säkert framgår... :D)

50-litarn på Jula har ju ett mycket bra pris (är medlem) men frågan är man biter sig i arslet med tanke på lägre tryck och tänkbar olja i luften...?
 
Verktygsboden hade ett par som motsvarade Julas entanks och biltemas varianter, både i volym, prestanda och pris. Alla dessa ger max 8 bar.
Duab hade en som motsvarade biltemas 24-litare i allt, men för 1200:- Även den ger 8 bar.

Behöver jag 10 bar? När kan jag ha användning för 10 bar, och gör det något att jag får det på bekostnad av tankvolym? Det är väl den frågan som "stör" mig mest. Vad är bäst; 2x8 liter eller 1x24 eller 50 liter, och framförallt; varför?
 
De flesta verktyg på "hobby nivå" kör du på 6 bar, visst kan man skruva upp trycket till 8 på knackare etc men då tappar du livslängd på verktygen.
Titta på diverse verktyg som du kan tänka dig använda/behöver och deras L/MIN, på kompressorer står det angivet som
Fri angiven luftmängd vid tex 6 bar.
Tex min blästerklocka kräver 350 minut liter och kompressor ger ca 380 min/l, detta var på gränsen men det är mitt verktyg som kräver mest.
Skall du flytta på kompressorn? Då måste den vara lite mindre.
1 fas eller 3 fas?
Som företagare måste man besikta tanken (årligen?) Om den är 100l+, som privatperson "slipper" man detta.

Mitt råd blir som när man skall köpa vapenskåp, ta så stort du kan!
 
Ska du "bara" köra lite dyckertpistol, renblåsning och pumpa nåt däck skulle jag titta mest på vikt och hur lätt den är att flytta och hantera.
Ska den vara stationär säger jag som ovan, ju större ju bättre.
 
Tja, ska man gå på transportmöjligheter så vet jag ju att den lilla med dubbla tankar är förhållandevis lätt att bära - tack vare sitt kompakta format, låga vikt och ett hyfsat bra placerat bärhandtag. Utdragbart handtag gör den dessutom lätt att dra efter sig. Sen är formen på den perfekt för bagageutrymmet, den ställs mot baksätets ryggstöd utan att ta upp en massa onödigt döutrymme. Blir inte riktigt samma sak med enkeltanksmodellerna misstänker jag. Framförallt formen och vikten gör dem svårare att transportera och de tar mer plats.
Så långt är valet lätt, om man bortser från prisskillnaden mellan Julas två modeller jag länkar till i första inlägget. Men är det ingen som har synpunkter på dubbla små tankar mot en stor? Trycket är ju större på den lilla och luftmängden per minut verkar närmast identiskt om man jämför, så varför skulle jag istället välja en med en stor tank?
 
Tankstorleken har väl främst betydelse när du har en stor förbrukare och behöver en buffert för att kompressorn ska hinna med. Jag kör utan problem mina dyckertpistoler 23G, 18G och 16G med en liten Stanley kompressor med 6 l tank. Nu blir det oftast inte så stora mängder skott på raken men jag tycker det fungerar perfekt och den lilla kompressorn är väldigt lätt att bära med sig. (Att den sen för ett jäkla liv är en annan historia.)

Främst för renblåsning så skaffade jag en 3-fas kompressor med 50 l tank, detta eftersom min gamla med 24 l tank inte orkade blåsa någon längre stund. Med 50 l tank så blir det ivarjefall acceptabelt, renblåsning är ju det som rimligtvis kräver mest luft eftersom man bara blåser rakt ut utan motstånd.
 
En viktig aspekt för mig är ljudnivån. Vissa kompressorer låter helt sjukt mycket så man måste ha kåpor på sig. Har själv en Jula Stanley som är riktigt skitdålig och dessutom börjat läcka nu. När jag köper ny blir det en tyst lätt en.
Dessa är inte billiga men som man lär sig nästan varje gång man satsar på något billigt: kostar det så smakar det.

https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Nardi-Kompressor-Esprit-3T65-2-oljefri-09hk-187L-min

https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Kompressor-Extreme-Oljefri-3T2CV1400-2HK
 
Oljefri betyder förutom det uppenbara, att den håller en högre kvalitet i konstruktionen. Behövs alltså ingen smörjning i luftkompressionen tack vare bättre passning av delarna och mindre toleranser.
 
I helgen slog jag till!!! Nu e ni allt nyfnikna va? :D

Äh, det blev den lilla 8+8-litaren. Varför? Tja, mest för att formatet är smidigt och att jag har haft en så jag vet att den räcker till det jag brukar behöva den till. Dessutom gick 50-litaren bort för den var ju ENORM!!! Hade jag ju iofs kunnat lista ut med tanke på just volymen men i butiken blev jag varse hur görstor den faktiskt var...

Tack för alla synpunkter, alltid värdefullt!
Mvh,
ToRy
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
En 50 liters är onödigt stor att släpa runt på, speciellt om du har flera våningar inomhus.
Den är ofta dessutom för liten för luftkrävande maskiner, som kap och slip och mutterknack.

Så hellre en mindre som går att flytta runt om man ska spika lister, foder och liknande.
Och på sikt, en större fast placerad för mer krävade maskiner. :)
 
Skulle naturligtvis vara en med varvtalsstyrd kompressor som anpassar sig efter förbrukningen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.