Håller på med en renovering av ett hus på Åland där vi har haft brandchefen för att kolla en installation av en ny vägg. När han var där kommenterade han kaminen och sa att den var gjord för koks och att den skulle brinna i upp till tolv timmar med det. På Åland går det inte att få tag på koks, går det att hitta i Sverige?

/Kent

DSC_0677.jpg
 
Tror inte det... vet att stålverk använder koks i sina produktionsprocesser. Den transporteras och säljs direkt till dom.
Där det tillverkas stadsgas tillverkas också koks men det är inte många ställen som har stadsgas nuförtiden :-/.

Jag tycker inte att din kamin ser ut som en typisk kokskamin. Finns det en asklåda med ventil/reglering för lufttillförsel undertill ? Finns det någon galler som hindrar brinnande koks att falla ut när man öppnar luckan? Svårt att se det på bilden :-/.
gaia
 
Det finns ingen asklåda eller galler, det finns en arm för att stänga till luckorna och det finns två små spjäll i luckorna. Jag provade att söka på koks på eniro och det visade sig att det finns fler som säljer koks runt om i landet, bla i Västerås där jag bor.

/Kent
 
Där ser man .... det trodde jag inte att man kan fortfarande få tag i det :-[
Om du bestämmer dej att elda med koks så se till att du först gör en ordentlig glödbädd med trä innan du lägger in koks. Koks har mycket hög antändningstemperatur och ska startas med ved.  Vanlig tändvätska till grillen eller liknande är hopplös när det gäller koks. Men när man får fyr i kokset så glöder det länge och ger, jämfört med ved , minst dubbelt så mycket värme per kilo :D.

Ang. konstruktionen på din kamin så saknar jag  något som liknar en korg som man fyller med koks och ställer över vedglödden. Det som tyder på att koksbehållaren kunde ha använts är att luckor är så stora och gappar tillräckligt stort för att kunna föra in korgen. Annars är det ju en risk att ha små glödande koksbitar på hög .... dom kan ju rulla ut när som helst vid öppen lucka :-/. Gamla kaminer har oftast väl genomtänkt och praktisk konstruktion men jag saknar det i din kokskamin. Det är något som inte stämmer i mina ögon. Kanske "kokskorgen" försvann när man började elda med enbart ved i din kamin?
Det är bara mina funderingar och inget som jag är säker på ..... har för resten aldrig sett en sådan kokskamin .... men vet en del om hur det går till att elda med koks.
gaia

 
Är det bara jag som reagerar på ordet "koks", det är ju det man utvinner från kokaplantor för att sedan tillverka kokain! :surprised:
 
A. Nygren skrev:
Är det bara jag som reagerar på ordet "koks", det är ju det man utvinner från kokaplantor för att sedan tillverka kokain!  :surprised:
Koks producerad av kol var först. Det du tänker på är ett slangord för knark och är av mycket senare ursprung. Elda inte upp dej för det ;)
gaia
 
serie(43).jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.