Hej!

Vi är i färd att planera köksrenovering. Överskåpen kan bara vara 70 cm höga, vilket försvårar lite. Vi funderar på att köpa ikea metodstommar och lucka veddinge grå, och helt enkelt kapa av 10 cm. Går detta att få snyggt? Är det lönt att försöka?
 
J Jenjen911 skrev:
Hej!

Vi är i färd att planera köksrenovering. Överskåpen kan bara vara 70 cm höga, vilket försvårar lite. Vi funderar på att köpa ikea metodstommar och lucka veddinge grå, och helt enkelt kapa av 10 cm. Går detta att få snyggt? Är det lönt att försöka?
Tror det inte blir bra, HTH har ju överskåp som är 70?
 
Jag har inte kapat Metod men däremot Pax vilket funkade utmärkt.
 
J Jenjen911 skrev:
Hej!

Vi är i färd att planera köksrenovering. Överskåpen kan bara vara 70 cm höga, vilket försvårar lite. Vi funderar på att köpa ikea metodstommar och lucka veddinge grå, och helt enkelt kapa av 10 cm. Går detta att få snyggt? Är det lönt att försöka?
Köp ett skåp som passar, att stå och kapa ner ett helt kök kommer ju sluta i tragedi.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Inga som helst problem.
Kapade ner 40 skåp till 30 höjd, samt 10cm på djupet.
Syns inte att luckan är kapad om den sågas i överkant.
Inte särskilt svårt att göra nytt hål för gångjärn i luckan.
 
  • Gilla
Jenjen911
  • Laddar…
BirgitS
Elgigantens Epoq har också 70 cm höga överskåp, också ett budgetkök.
 
J Jenjen911 skrev:
Hej!

Vi är i färd att planera köksrenovering. Överskåpen kan bara vara 70 cm höga, vilket försvårar lite. Vi funderar på att köpa ikea metodstommar och lucka veddinge grå, och helt enkelt kapa av 10 cm. Går detta att få snyggt? Är det lönt att försöka?
Jovisst går det. Lite mek blir det ju. Men det är ju bara på luckan som själva kapningen blir något synlig, så det gäller att få den att inte flisa sig för mycket. Du får göra nån mall för att borra nya hål för gångjärnen.

Jag förmodar att skåpen monteras med nån slags kopplingsbeslag. Men det är inte mödan värt att försöka borra nya hål för dem. Sätt ihop delarna med skruv, bara. Förmodligen blir inte sidorna på skåpen synliga ändå.
 
Det är lätt att få till hålen för IKEAs pluggar i den nya kapade biten.
Det är bara att lägga den lilla biten som man inte ska ha som en mall ovanpå. Den lilla biten hålls med tvingar.
Sedan borrar man rakt igenom originalhålen och in i det nya stycket.
En tejpbit på borret gör att hålet blir lagom djupt.

Jag kapade mina stommar och luckor med en 20 år gammal cirkelsåg. Ny fintandad klinga förståss.

En del mätande inför varje kapning och en hemgjord såglinjal gjord jobbet.

Men IKEAs överskåp och luckor är inte särskilt dyra. Jag föreslår att ni köper ett överskåp och provkapar. Då vet ni om det fungerar för ea föutsättningar.

En sak till att komma ihåg, det är inte heller särskilt dyrt att köpa nya IKEA-delar om .man råkat såga fel.
 
  • Gilla
Jenjen911
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.